Svar: Spiser min søn nok?
11. april 2010
Alder:
3 mdr.
Kære A
Som udgangspunkt er 1/6 af vægten en rettesnor og nogle børn spiser derfor lidt mindre og andre lidt mere. Man er i forhold til børn der får flaske også nødt til at være lidt fleksibel og tro på at de er i stand til at regulere deres behov, så når de tilbydes så tager de, hvad de har behov for ...
Samtidig er man naturligvis nødt til at se på vægten og se på hvordan barnet trives generelt. Hvis barnet tager fint på og stortrives, selvom det ikke når op på de anbefalede mængder mælk, så må man gå ud fra at barnet har en god evne til at optage næring fra den mængde mælk som barnet indtager. Men hvis man som hos jer, tydeligt oplever en ændring i humøret, din dreng virker mere ked af det og samtidig tager han pludselig ikke på - så er det en god idé at forsøge at sikre ham lidt mere mælk.
Det kan handle meget om den alder og udvikling han går igennem lige nu, der sker rigtig meget omkring ham, som han gerne vil følge med i. Han vil naturligt let lade sig forstyrre, når han skal spise, har svært ved at koncentrere sig helt om det og slipper derfor flasken for at se hvem der kommer ind i stuen eller for at smile og pludre til dig. Det er mere interessant end at spise.
Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil have ham i din favn og give ham nærhed under måltider. Derfor kan du måske forsøge en gang i løbet af dagen, f.eks. når han skal have middagslur, at lægge dig med ham i soveværelset og give ham flasken imens han ligger ved siden af dig i jeres seng, for nedrullede gardiner og i et køligt rum. Det kan hjælpe ham til at spise lidt mere og samtidig være tæt ved dig - præcis som hvis du ammede :)
Ellers sker der ikke noget ved at du en gang imellem giver ham en flaske, der hvor du ønsker han skal sove, hvis du skønner at han så kan drikke større mængder. Sålænge du er opmærksom på at han skal have masser af fysisk kontakt, så er det helt okay, du kan jo også tumle med ham, bære rundt på ham osv. Fysisk kontakt er ikke kun når han skal have mad :)
Det du skal være opmærksom på, hvis du giver ham flasken, når han ligger ned er, at han bør ligge lidt eleveret med hovedet og ikke ligge helt fladt. Der er en risiko for at børn som spiser flaske helt fladt liggende, kan få tilbageløb til mellemøret og dermed problemer med mellemørebetændelse.
Derudover vil jeg anbefale dig at du forsøger med en ny type erstatning, for hans vægring mod mælken kan også handle om at han er lidt træt af smagen. Ved at skifte til et andet produkt eller evt. udskifte et par flasker om dagen, f.eks. give syrnet modermælkserstatning eller Nan HA, som er med til at holde maven igang, så kan du måske være heldig at han begynder at spise lidt mere igen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske