Svar: Mælk om natten - 16 mdr.
11. april 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Pigens mor
Hvorvidt man skal ændre på ting fra den ene dag til den anden eller gøre ting i etaper, findes der ikke nogen faste regler omkring, det afhænger helt at barnet, familien, temperament og hele situationen.
Hos jer lyder det som om at det vil være lidt hårdt, hvis I på en gang fjerner flasken og samtidig forlanger at hun skal sove i sin egen seng. I første omgang tænker jeg derfor at I skal prøve at berolige hende til at være i egen seng og vende hende til at sove der igen, netop med flasken som trøst og tryghed. Men stille og roligt skal mængden af mælk skues ned, så hun får mindre og mindre mælk. Et andet ritual, en puttebamse, kærtegn eller lignende sættes i stedet - hun har netop alderen til puttebamser nu, som også kan fungere som substitut for mor og far og på sigt skal hun så lære at sove i egen seng uden at få flaske. Med den alder hun har, er det tid til at få fjernet flasken.
Hun har også en alder nu, hvor hun begynder at få lidt fornemmelse for at I er der selvom hun ikke kan se jer. Hun begynder altså at kunne forholde sig til at I sidder i stuen imens hun ligger på værelset og det er vigtigt at gøre hende tryg ved dette. Naturligvis skal hun kunne komme ind til jer i perioder, hvis hun er syg, drømmer meget osv. men I skal hele tiden være opmærksomme på hvornår det er et reelt behov og hvornår det kammer over og bliver en vane, som I ikke ønsker at have.
Det er fornuftigt at lade hende falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det er en god idé at forsøge at få hende til at sove videre i egen seng, når hun om natten vågner og er ked af det. Lykkes det ikke, så må I tage hende ind til jer, men det kan så igen være udmærket at lade hende komme tilbage til egen seng igen, når pladsen i jeres seng bliver for trang. Det at hun bliver flyttet tilbage i egen seng og dermed vågner i egen seng om morgenen, kan godt have betydning for at hun naturligt bliver lettere at få til at sove videre i egen seng, når hun vågner. Det behøver altså ikke være spildt at flytte hende tilbage, selvom hun flyttes sovende, jeg oplever at nogle børn får fornemmelen for en fuld nattesøvn, netop fordi de både puttes i sengen om aftenen og vågner i den om morgenen.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske