Brev:
Kræsen, men glad for salt og surt
11. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kræsen, men glad for salt og surt
Hej Helen,
Jeg håber du kan give mig lidt klarhed over situationen herhjemme.
Vores dreng på 11 mdr. er, omend ikke kræsen, så utrolig selektiv mht mad.
Lidt baggrundsinfo. Han er en meget stor dreng og har været det siden fødslen. Han vejer pt 13 kilo og har gjort det i næsten 3 mdr. Han blev ammet frem til 4 mdr., men grundet hans sult kunne jeg ikke følge med, og så blev det flaske i stedet.
Grundet hans størrelse måtte vi også hurtigt i gang med flere skemåltider om dagen, og jeg tænker på, om vi måske har gjort os selv en bjørnetjeneste. Det er længe siden, han har fået flaske om natten, og han sover fint. Derudover trives han. Kunne kravle da han var 8 mdr på trods af hans størrelse, og arbejder på højtryk på at få futterne til at makke ret.
Og nu til selve problemet - det er meget få ting, som han vil spise. Hans kost består i store træk af rugbrødsmadder (favoritten, gerne med smøreost, alm. ost, skinke, eller en sjælden gang kan han lokkes til leverpostej). Han elsker alle former for ost: gedeost, gorgonzola, skæreost, mild som stærk. Faktisk så meget, at vi ikke kan have nogen former for ost på bordet, med mindre det er noget, som han skal spise. Det samme gælder syltede agurker. Stod det til ham levede han af ostemadder med syltede agurker. Derudover spiser han avocado, wienerpølser, tomat og æg. Han elsker alle typer frugt (især når de er sure, som fx appelsiner eller jordbær). Og det er så det!
Til gengæld har grøntsager været en kamp fra dag 1. Kartofler har vi forsøgt at introducere af flere omgange, men han kaster direkte op af dem. Vi er nu nået til et punkt, hvor han gerne selv vil lege med gulerødder, ærter og bønner, men rigtig spist bliver de ikke. Kød (udover skinke og pølser) spytter han også ud igen.
Vi sætter tingene foran ham, og han putter dem også i munden, men spytter dem ud igen.
Her er så mit spørgsmål: Skal jeg stresse over, at han er så selektiv i sine madvaner, når jeg fx ser, hvordan de andre poder i mødregruppen spiser? Næsten hver aften tilbyder vi ham den mad, som vi spiser, og hver aften bliver den spyttet ud. Det er trættende i længden, og jeg kan mærke, at vi har brug for en eller anden plan eller oversigt over, hvornår de skal spise hvad?
Så her er mine madspørgsmål:
1) Skal jeg stresse over, at han er så selektiv i sine madvaner?
2) Hvornår er de så store, at man ikke tilbyder dem andet, hvis de ikke vil spise det, de får serveret? (Her tænker jeg, om vi er for venlige, når vi gang på gang finder rugbrøddet frem).
3) Er det en rigtig fremgangsmåde at lade ham sidde med maden selv. Det er jo mere leg end spisning? Eller giver vi ham for meget kontrol over madsituationen. Min teori er, at han langsomt vænnes til maden.
4) Skal jeg være bekymret over, at det ikke er mere varieret?
5) Faktum er, at han elsker alt, der er salt (også meget stærkt saltet) og eller syrligt. Han har et par gange prøvet is hos bedsteforældrene, men det gider han faktisk ikke. Sødt siger ham ikke rigtig noget. Hvorfor har han så stort et saltbehov?
Jeg håber, du kan give os lidt ro i sindet, da vi som sådan ikke er bekymrede for ham, men mere for, om vi gør noget galt - og det stresser.
Med venlig hilsen og tak for et super godt og informativt site,
Stine