Brev:
Grød - 6 mdr.
11. april 2010
Alder:
6 mdr.
Grød - 6 mdr.
Kære Helen.
På trods af at jeg har browset igennem mange af dine gode svar til andre mødre, synes jeg ikke lige jeg kunne finde hjælp til mit problem- så here goes :-)
Min datter Filippa på lidt over 6 mdr. (69cm, og 8,6kg) synes ikke rigtig grød/mos er et hit.
Hun har alle dage været madglad, dvs. hun har altid ønsket brystet hyppigt muligvis pga. lidt kolik i hendes føste levemdr. Da hun blev 4,5md. startet jeg langsomt op med grød og hun var slet ik kræsen, bare meget småtspisende. Hun tyllede dog let en hel kop vand i sig (og gerne mere hvis jeg gav), men mistede hurtigt interessen for maden.
Jeg har prøvet at variere grød og mos, toppings osv, men det har ik resulteret i at hun spiste mere af den grund. Jeg vil tro hun spiser 6 skefulde pr. gang. Nu er hun dog begyndt at smågræde og blive utilfreds ved madtid. Det kan faktisk allerede starte når hun ser hagesmækken. Hun åbner stort set aldrig munden før skeen rør hendes læber, og da har hun protesteret lidt forinden med misfornøjede lyde. Men kan så blive sur hvis ik der er mere på skeen, hun tror vist maden kommer ud af skeen.
Jeg ved ikke om det hænger sammen med at jeg giver for meget bryst, og hun simpelthen ik er sulten når jeg giver grød?
En typisk dag kan se således ud:
Kl. 7 Vågner
Kl. 8 grød
Kl. 9.30 bryst
Kl. 9.45-11.15 sover
Hun får bryst ca. 1 time efter hun er vågnet, dette tidspunkt varierer med ca. 45 min pga. hendes lur nogle gange er lidt mere end 2 timer.
Hun bliver så puttet uden bryst efter hun har været vågen i ialt 2.5/3timer, så omkring 13/13.30.
Her sover hun til omkring kl. 15.
Kl. 15.30 får hun grønsagsmos (det kan ske hun intet vil ha' og hun får bryst)
Kl. 17 får hun bryst og bliver så småt puttet
kl. 18 vågner hun
Kl. 18.30 grønsagsmos
Kl. 20 bryst/flaske og puttes
Kl. 22.30/23 drømmemåltid (blev indført da far begyndte at putte da hun ik ville ha noget når det var ham der lagde hende i seng)
Kl. 4.30 bryst (vil snart arbejde på at skyde den til omkring kl. 6)
Da hun blev 6mdr. (2.april) kom hun i tremmeseng på eget værelse og begyndte at få flaske om aftenen og blev puttet af far. Det har resulteret i skrig og skrål i 30 min. og nægtet flaske. Det er nu blevet væsentlig bedre og de sidste 2 dage har jeg givet hende flaske inden hun sku sove. Og sover på omkring 20min.
Inden hun kom på eget værelse var hun begyndt at vågne hver 2. time, derfor arbejder jeg ikke endnu på at skyde hendes natamning til endnu senere, da jeg er lykkelig for den ene gang (nogle gange 2) hun vågner nu. Men ku' det ha en indflydelse på hendes manglende lyst til at spise dagen igennem? At hun stadig får 1-2 amninger om natten?
Skal jeg tilbyde hende vand istedet? Det skal siges at hun spiser godt, hun tømmer et ret fyldt bryst.
Hvor meget MME skal hun ca. ha' om aftenen inden sengetid? I dag drak hun 130 ml. (jeg havde ik lavet mere, men måske hun godt ku ha drukket mere).
Jeg er endnu ik begyndt at give hende kød da jeg tænker der lige skal ordentlig gang i spiseriet før jeg kaster mig ud i det. Men det er måske fjollet? Forestiller mig bare ik der vil ryge meget indenbors, for er grøden det mindste klumpet kommer det ud igen.
Hvornår kan jeg forvente at kunne trappe ned på amningerne? Og er det en god idé at erstatte flere af amningerne med en flaske løbende?
Åhh, undskyld det lange brev, jeg havde vist en del på hjertet :-)
Ser meget frem til at høre dine tanker omkring dette.
Med Venlig Hilsen
Martine