Svar: Hvor meget modermælkserstatning i døgnet til nyfødte
19. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Annette Rasmussen
Det er rigtigt at tommelfingerreglen er at børn skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet, når man beregner mælkemængde. Dosis kan man så fordele på ca 6 måltider i døgnet. Din datter skal dog have lov til fortsat at regulere og spise, når hun har lyst, også selv om det så er mindre mængder af gange og flere doser.
Din datter kan stimulere dig bedre end en maskine eller håndudmalkning kan. Derfor er det vigtigt at du fortsat lægger hende til. Brug forskellige ammestillinger, så dine brystvorter bliver bedst muligt aflastet.
Det er altid en god idé at tilbyde hende brystet først og hvis hun så ikke virker mæt efterfølgene kan du give hende lidt ekstra erstatning bagefter.
Hvis du endnu ikke har haft besøg af din sundhedsplejerske, så vil jeg foreslå dig at du ringer til hende og beder om at hun kommer snarest, så I kan få en snak om amning og også tjekke om din datter sutter rigtigt ved brystet. Hun kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvorvidt din datter får mælk nok hos dig, eller om ekstra mælk er nødvendigt.
Fortsat held og lykke og et stort tillykke med den lille pige.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske