Brev:
Sover vores datter nok om dagen?
22. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Sover vores datter nok om dagen?
Hej
Vores datter på 9 måneder har bortset fra et par gange aldrig faldet i søvn af sig selv (hverken dag eller nat) og har aldrig været god til at sove om dagen.
Hun sover præcis en ½ time 2-3 gange om dagen. Siden hun var 1 måned gammel har hun sovet sådan. Vi har afprøvet forskellige metoder: sørget for hun er mæt, gået med barnevognen i flere timer, ligget sammen med hende i vores seng, vugget med vognen lige når hun vågner efter den ½ time... Men intet får hende til at sove i længere tid. Dog kan hun 1 gang om ugen sove 1 gang 1-1½ time!
Hun bliver lagt i seng ved 19-tiden, for der er hun træt. De sidst par måneder ligger vi sammen med hende i vores seng til hun sover. Det går fint. Hun sover hos hos hele natten og vågner 1-3 gange og skal bare lige have sutten.
Nu vil vil gerne gøre en mere intents indsats for at ændre på vores datter søvn og se om hun kan falde i søvn selv.
1. Kan vi ændre hendes søvnmønster om dagen, så hun f.eks. sover bare 1 time 2 gange om dagen? Kan det passe at hendes søvnbehov ikke er større?
2. Hvor starter vi med at få hende til at falde i søvn af sig selv både dag og aften?
3. Er det klogt at tage det hele på en gang eller måske har du et forslag til en handlingsplan/ en struktur som vi kan følge?
Håber du kan og vil hjælpe os.
Vi kan ikke rigtig se hvor vi skal begynde - og håber ikke det er for sent at ændre vores datters søvnvaner!
Kærlige hilsner og på forhånd tak for hjælpen.
Anne-mor.
P.S. Du er meget god til at give gode, hjertelige og forstående svar.