Svar: Sover vores datter nok om dagen?
22. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Anne-mor
Tak for dine rosende ord:o)
Det burde kunne lade sig gøre at ændre din datters sovevaner. Du skal dog gøre dig klart at det for hende jo er blevet en vane/rutine at sove på den måde hun gør og at det tager tid og kræver stor tålmodighed at ændre på dette.
Hun sover ikke meget i forhold til sin alder, men det har hun jo tilsyneladende aldrig gjort. De fleste børn vil omkring din datters alder have behov for to lure i løbet af dagen, ofte omkring 1-2 timer af gangen samtidig med at de sover 10-12 timer om natten, men der er jo store individuelle forskelle og det er altid vigtigt at se på det enkelte barn. Hvis din datter virker frisk og veloplagt i løbet af dagen og klarer sig med at 'power-nappe', så må du gå ud fra at hun egentlig får søvn nok.
Spørgsmålet er også om I kan få hende til at sove to lidt længere lure eller om I skulle forsøge med en lidt længere lur midt på dagen. Egentlig er børn ofte over et år, får de kan nøjes med en enkelt lur, men jeres datter er jo ikke som børn er flest:o) Når hun nu tager en lur på 1½ time, sover hun så kun en gang om dagen?
Hvornår I skal starte afhænger lidt af hvordan hun er som person. Netop i 9 mdr´s alderen har flere børn pga deres udvikling (seperation) behov for ekstra tryghed. Det kan naturligvis tale for ikke at starte lige nu, men samtidig vil hun, når hun bliver ældre også blive mere og mere bevidst og det bliver sværere at lave rutinerne om. Så et eller andet sted synes jeg at I skal forsøge nu.
Jeg mener det er vigtigt at I beslutter jer for en fast måde at putte hende på, altså giver hende et fast putteritual og I må gerne bruge dette ritual både om dagen og om aftenen. Det genkendelige giver tryghed, så I skal gøre det samme igen og igen. Også gerne på samme tid i løbet af dagen/aftenen.
I må vurdere om hun har det bedst med at I er hos hende, holder hende lidt i hånden eller lignende, eller om hun ser det som underholdning og derfor ikke sover. I må vurdere om hun kan klare at I går, eller om hun bliver helt ulykkelig. Vurder hvad gråden handler om, er hun ulykkelig så skal hun naturligvis tages op og trøstes for at blive puttet igen, men er det almindelig utilfredshed, så er det nok at i nusser lidt, hjælper hende om på siden og går igen. Når/hvis I går så er det vigtigt at I hele tiden vender tilbage til hende, så hun ved at hun ikke er forladt og så hun langsomt lærer at I er der og hun trygt kan lægge sig til at sove.
Forsøg at indføre et puttedyr. Det kan være en sutteklud - en stofble trukket igennem et par sutter, en tøjbamse eller lignende. Brug evt. også en spilledåse, hvor den samme melodi klinger beroligende hver gang hun skal sove.
Håber at noget af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske