Svar: Min søn sveder meget når han sover
23. juni 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Mai Tran
Børn afgiver jo en stor del af deres varme fra hovedet og jeg tror bestemt at det er fordi din søn er klædt lidt for godt på, at han sveder så meget.
Du skriver ikke hvad tøj han har på og hvordan du putter ham, men prøv med lidt let tøj, evt. en bomuldstrøje alt efter vejret, og så let lidt på dynen eller læg et tæppe over ham i stedet for en dyne.
Hvis han, når han sover ude i barnevogn, står i solen eller hvor der er læ og meget varmt, så prøv at lægge kalechen på barnevognen lidt ned. Du skal naturligvis være opmærksom på at han ikke får træk.
Når han sover inde, så anbefales det at temperaturen ikke er mere end 18-20 grader i værelset. Sørg for at lufte ud dagligt, så der er frisk luft i rummet og put ham i en bodystocking og ikke en pyjamas, eller brug en bomuldspyjamas, hvis han hører til dem der sparker dynen af sig, når han sover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske