Svar: Søvn og mad - 18 mdr.
15. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Pernille
De fleste børn vil i 18-20 måneders alderen have en periode, hvor de sover uroligt om natten - nogle gange vågner de med skrig og det kan virke som om at de næsten har mareridt. Det hænger sammen med den alder og udvikling de går igennem lige der.
Dertil kommer at mellemørebetændelse giver smerter i mellemøret, når barnet ligger ned og har sovet lidt. Barnet får altså en erfaring med sig om at det at skulle sove i længere tid sammenhængende er forbundet med smerte og selvom der er lagt dræn, så forsvinder denne erfaring ikke lige med det samme fra barnets krop. Det tager ofte rigtig lang tid at få barnet vænnet til at sove uden at vågne - barnet vågner ikke fordi det har ondt, men fordi det er blevet en vane, en erfaring for barnet og der skal skabes nye vaner :)
Det spiller også ind hvordan barnet sover i løbet af dagen og jeg kan ikke se hvor lang og hvor sen en middagslur jeres datter tager.
De fleste børn vil i en alder af 1½ år have behov for at sove ca. 13-13½ time i døgnet. Det vil ofte være en nattesøvn på 11 timer og en middagslur på 2 max 2½ time .. hvis jeres datter sover mere end dette om dagen, så kan det være derfor hun nu pludselig har en længere vågenperiode om aftenen.
Det har også noget at sige, hvor sent hun vågner fra sin middagslur - al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt 'æde' af nattesøvnen. Enten ved at barnet ikke er til at drive i seng eller står meget tidligt op - eller ved at barnet har en vågenperiode midt om natten, hvor det tydelig ikke kan sove, men ligger vågen og pludrer.
Så der er masser af grunde / årsager der kan spille ind på jeres lille piges søvn og vågne perioder :)
Med hensyn til Felix, så er han en meget tryghedssøgende lille dreng, der har ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt. Det skal du naturligvis give ham. Men samtidig må han også gerne lære at sove i sin egen seng og det vil være rigtig godt at bruge flasken til dette.
Han må gerne i en periode få flasken imens han ligger i sin seng eller barnevogn, så han får den der hvor du ønsker han skal sove og ikke oplever at skulle flyttes bagefter. Det kan derfor hjælpe dig at give ham flasken i forbindelse med at du putter ham. Sørg her for at han ikke ligger fuldstændig fladt, men ligger med hovedet let eleveret - læg evt. en lille pude under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes op, han er for lille til at sove med hovedpude endnu :)
Det vil også være rigtig godt at svøbe ham, så han ligger i dine arme, men svøbt af et klæde. Du kan evt. også bruge en voksipose eller anden form for sovepose - sleebee, drømmepose, duniduo og hvad de nu alle sammen hedder :)
Du skal altså starte med at sidde med ham, berolige ham, betrygge og lulle ham til ro - han er svøbt imens han får sin flaske og ligger hos dig. Han skal ikke lægges vågen i sin seng, for så vil han naturligt ikke sove der - med mindre du f.eks. giver ham flasken direkte i sengen ... men han skal lægges lige der, hvor han misser med øjnene og registrerer at han lægges der, men stadig kan sove videre med dine hænder og beroligende ord.
Når du vil lægge ham fra dig, så se på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, han misser med øjnene, de kører rundt i hovedet, han har tydeligt svært ved at fokusere og ligger mellem at være vågen og lige ved at overgive sig til søvnen. Lige præcis her, hvor han er vågne nok til at registrere at du flytter ham og træt nok til at sove videre, lige her putter du ham stille og roligt fra din favn ned i egen seng.
Bliv lidt hos ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hold ham i hånden, hold hans hænder ind til kroppen, så du hjælper ham med at finde fysisk ro - hvad du nu fornemmer at han har det bedst med.
Med hensyn til grød og manglende interesse så tænker jeg at du skal give ham en pause, han er stadig kun 4 måneder gammel og er sandsynligvis ikke helt parat endnu, så vent 2-3 uger og se om han så ikke er mere parat til det :)
Tilsidst vil jeg anbefale dig at læse min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske