Brev:
Spiseværing
15. april 2010
Alder:
10 mdr.
Spiseværing
Hej Helen.
Jeg ville høre dig, om du kan give mig nogle konkrete råd-gerne ned i mindste detalje - hvad jeg kan gøre, for at bedre min søns kost.
Ja, hvor skal jeg starte.. synes det er en lang historie. Min søn har aldrig sovet godt om natten, rædsomt hvis du spørger mig. Derfor mente min sundhedsplejerske, at vi skulle forsøge at give ham grød, da han var 4 mdr. Vi skulle give ham det 2 x dagligt. Det hjalp ikke på søvnen, men han spiste da fint.
Så kom tiden, hvor vi skulle til at introducere kartoffelgrøntsagsmos. Det gad han bare slet ikke at have, så jeg snød ham ved at give ham ren gulerodsmos i starten og så gradvis øge mængden af kartofler. Det faldt i god jord.
Jeg kan ikke huske, om dette var omkring det tidspunkt, hvor han begyndte at få problemer med forstoppelse, eller om det var lige inden han startede på grød??
Nu er han så "pludselig" blevet knap 10 mdr. og problemerne med søvn hænger stadigvæk ved. Han sover meget uroligt og vågner mange gange i løbet af natten - oftest en 10 gange ca.
Jeg har ammet ham fuldt fra fødslen og så til de 4 mdr. hvor jeg som sagt begyndte på grød. Jeg ammer stadigvæk en smule, men det er jo nok begrænset hvor meget, han får, når han ikke bliver ammet så tit. Jeg ammer inden sengetid, ved midnat, ofte også omkring kl. 5 og så igen om eftermiddagen som et mellemmåltid. Jeg har ikke indtryk af, at han får særlig meget. Han bliver kun ammet fra det ene bryst, han nægter det andet og han sutter kun max en 3-4 minutter ad gangen.
Jeg tror at problemerne med den urolige søvn, skyldes hans mad om dagen. Han spiser ikke særlig meget, og jeg har i perioder - må jeg indrømme - nok skyndet lidt for meget på ham, så nu kan han godt have dage hvor han blir helt hysterisk, når han ser en ske.
Det skal siges, at han aldrig rigtig har lært at bruge en kop rigtigt. Det skal han selvfølgelig, men jeg har hele tiden holdt lidt igen, fordi han har kløjes i vandet og så kastet al sin mad op igen (for derefter ikke at ville spise noget). Dette er sket MANGE gange. Jeg forsøger dog stadig indimellem at give ham koppen.
Han er netop for 4 dage siden starter i dagpleje.
Vores dag ser således ud (ca.)
Vågner kl. 6-6.30. Får grød (godnatgrød) kl. 7 ca. 100 ml. og mme af ske eller kop.
Bliver tilbudt et mellemmåltid, noget frugt, en kiks eller lign. men afviser næsten altid dette.
Kl. 12: grød. Spiser her meget varierende mellem 0-150 ml og vand ell. mme af ske/kop.
eftermiddag, ca. kl. 15.30 mellemmåltid: amning, frugtmos med jerndråber, vand af kop. Her får han også sin Movichol for forstoppelsen.
17.30-18.:: Aftensmad. Blendet ris, kød, grøntsager osv.
ca. 19.30 : Amning.
Flere problemstillinger: Han vil ikke spise rugbrød og slet ikke øllebrød. Jeg prøver at give ham noget mere groft, end bare blendet mos. Han er trods alt 10 mdr. om nogle dage! Ost, kiks, små stykker grøntsager, kød mv. Men enten så spiser han intet af det, eller også laver han brækbevægelser og spiser ikke meget af det. Skal jeg så tilbyde ham noget mere, for at supplere op eller skal jeg lade ham være halvsulten, når han skal sove, "så han kan lære det"???
Jeg har prøvet at lade ham lege med maden, for derved at få ham til at interessere sig for maden. Men aldrig har jeg set ham tage noget op og putte i munden - det gør han kun med sit legetøj og andre ting. Hvornår eller hvordan kan jeg hjælpe ham med at gøre dette?
Jeg har haft - måske en meget dårlig vane- med at lade ham sidde med noget legetøj i hånden, for så har jeg erfaret at han oftest lukker munden op. Hvis han taber det, så giver jeg ham det igen. Jeg synes, han er meget let at distrahere, så han glemmer at lukke munden op. Hvordan får jeg hans opmærksomhed. Jeg synes tit, at begynder at sætte det sure ansigt op, når jeg snakker til ham under måltidet.
Håber virkelig du kan hjælpe mig !
Hilsen mig