Svar: Spiseværing
15. april 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din beskrivelse af dagen og din drengs indtag af mad :)
Som jeg ser det, så får han alt for meget grød og 'babymad' hvor han nu skal have mere rigtig mad, mad med bid i og mad der smager af noget.
Hans behov for amning skal sættes ned, så han nu ammes 2 gange dagligt, - aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Amningerne om dagen forsvinder nu helt. Derudover skal han drikke vand af kop - giv ham ikke store mængder, kun små slurke af gangen så han kan holde det i sig og ikke ender med at kaste op.
Det er vigtigt at du giver ham madro og mulighed for at spise selv. Han kan spise med fingrene og han kan spise med en gaffel - du kan her evt. hjælpe ham med at få maden på gaflen, men han kan selv føre den til munden. Du kan evt. supplere med lidt mos på en ske.
Det er vigtigt at servere så meget forskelligt for ham som muligt, så han bliver interesseret i at spise - jo mere variation, jo mere spændende er det. Jo flere forskellige farver maden har, jo bedre er det.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, bag f.eks. havregrynsboller - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem, ost i stænger til at gnave, frugtmos og frisk frugt i hånden eller friske bær - f.eks. en jordbær at gumle på :) Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Brødhapsere af forskellige former for fiberholdigt brød, forskelligt smørbart pålæg og meget gerne fiskepålæg, det kan være makrel, sildepostej, tun, torskerogn osv. Suppleres derudover med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, rød peberfrugt, lidt godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende. Som sagt, jo mere variation og farver, jo bedre er det.
Kan evt. suppleres med grøntsagsmos (ikke grød), hvis han ikke har spist så meget og hvis han vil acceptere skeen. Det kan være lidt mos fra glas, passende til hans alder. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos. Kan også få lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som I andre også spiser - lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks lavet i ovnen, rødspætte filetter lavet i ovnen med lidt tomat og parmesan, risretter, grøntsager, sovs osv. af forskellig slag. Maden tager udgangspunkt i den mad I spiser - det skal smage af noget. Der skal være mad i stykker, mad han kan spise med hænderne og mad der spises med gaffel og så kan I supplere med lidt på en ske - kartofler kan moses med sovs og gives af jer, frikadellen kan skæres i stykker og den kan han selv spise. Vand, sødmælk eller lidt mme af kop.
Suppleres her evt. med en godnatgrød, hvis du vil sikre dig at han har fået nok.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller tidlig morgen: Amning
Mit råd er altså at du giver ham meget større variation og lader ham få en blanding af mad i stykker og moset mad. Du må gerne supplere op med grøntsagsmos til frokost og du må gerne give ham en godnatgrød inden sengetid - men det er vigtigt at han hele dagen igennem får tilbudt så meget forskelligt som muligt, så netop variationen gør det interessant.
Amningerne skrues ned til 2 gange dagligt og der gives vand af kop til måltider - morgen og aften kan han dog få mælk hvis du gerne vil give ham lidt ekstra, men i løbet af dagen skal han have vand. For meget mælk tager også pladsen og lysten væk fra maden :)
Når du giver ham små brødhapsere, så put dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen omkring dem. Får han maden ind foran i munden, vil han have større tendens til at fejlsynke. Giv ham større stykker i hånden - et kvart stykke rugbrød, ½ frikadelle osv. for at se om han så ikke selv begynder at ville spise det - måske er han bare en 'rigtig dreng' som slet ikke gider de der små hapsere :) Han skal have mad i hånden i stedet for legetøj :)
I skal spise sammen, så han kan se hvad du gør og spejle sig i det. Du skal verbalisere positivt omkring maden "mmm mam mam, smager godt mmm" osv. så han hører at du nyder det. Han skal se at du åbner din mund og spiser, for at han også finder ud af det. Du kan og bør smage lidt på hans mad, ligesom han også kan smage fra din tallerken. Det skal være hyggeligt at spise og tydeligt være noget du selv nyder :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske