Svar: Problemer med vores datters søvn om natten - 18 mdr.
15. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Nanna
Børn i 18-20 måneders alderen vågner ofte om natten og kan græde helt ulykkeligt, ligesom de ofte også begynder at protestere lidt over at blive puttet, de har svært ved at overgive sig til søvnen.
Børn i denne alder drømmer rigtig meget og det handler ofte om at de begynder at fornemme at ting kan være farlige. Hun klatrer op, men kan ikke selv komme ned, hun løber og falder, slår sit knæ. Hun oplever at I hiver hende væk, siger "Nej!" og "AV!" for at hun ikke skal komme til skade osv. Denne spirende farefornemmelse, gør at hun naturligt drømmer meget mere og sover uroligt. Det er svært at sige farvel til dagen og alle oplevelserne og det er svært at falde i søvn, når hovedet er fyldt med ubearbejdede tanker.
Det er derfor en god idé fortsat at have et putteritual, hvor hun puttes, får læst en historie eller hvor I taler lidt om hvad der er sket, hvad hun har oplevet i dag. "Til morgen da vi stod op ... så legede du med ... så faldt du, av det gjorde ondt ... far fjollede så grinede vi alle sammen ..." - Hvad du nu kan fortælle om dagen, både de gode og de mindre gode ting. Lidt for at hjælpe hende af med det tankemylder hun ganske givet har - vi andre kan heller ikke sove, hvis vi ligger og spekulerer og jo mere hendes hoved er tømt for tanker, jo mindre drømmeaktivitet vil der måske være ... :)
Man ser nogle gange at børn helt ned i 1½ års alderen kan få det der hedder natteskræk og det er ikke det samme som mareridt, men det kan være svært at skelne mellem disse fænomener.
Hvis et barn har mareridt, så vil dette ofte opstå sidst på natten, barnet vil vågne, kalder på dig, genkende dig med det samme - barnet er vågen og vil også kunne huske næste dag, at det har drømt og er vågnet af drømmen om natten. Men når et barn har natteskræk, så vil barnet sætte sig op i sengen, umiddelbart se vågen ud - øjnene vil være halvåbne og barnet græder ofte mere med skrig end egentlig gråd og samtidig vil barnet virke konfus .. Barnet er nemlig ikke vågen, selvom det ser sådan ud og derfor er det bedste man kan gøre at putte barnet og forsøge at få det videre i søvnen.
Hvis man går ind og giver vand at drikke, taler med barnet osv. så vil barnet ofte blive forvirret, vil måske netop blive vækket og vågne op og ikke forstå hvad der sker - fordi barnet jo rent faktisk sov. Et barn med natteskræk vil ofte heller ikke lade sig trøste, men vil skubbe forældrene væk og det kan være enormt frustrerende for forældre at opleve disse situationer, fordi barnet på den ene side virker bange og rigtig ked af det og på den anden side ikke kan trøstes og beroliges ...
Så mit råd er at du forsøger at få hende til at sove videre, tal ikke for meget med hende - din stemme risikerer at blive en del af hendes drøm, giv hende ikke vand, men forsøg at lægge hende ned, hold hænderne beroligende på hende, kæregn hende blidt og hjælp hende videre i søvnen. Hvis hun har brug for at komme ind til dig for at sove videre der, så er det okay - men vær opmærksom på om ikke hun sover og måske vil sove bedre videre, hvis hun bare hjælpes videre der, hvor hun i første omgang er lagt til at sove :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske