Brev:
Har altid sovet dårligt
15. april 2010
Alder:
21 mdr.
Har altid sovet dårligt
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om vores datter Almas ikke så gode søvnmønster. Hun er nu 21 måneder og en skøn, glad meget aktiv pige. Hun sidder eller ligger sjældent stille, og er ikke "puttetypen", men rejser sig straks op, når hun vågner, råber "hoppe hoppe" og drøner sådan derudaf resten af dagen.
Hun er lidt "foran" i den motoriske udvikling, men er ellers på helt normalt niveau med sine jævnaldrende - også med de selvstændigheds"kriser" hun oplever en del i øjeblikket. Hun fik for 2 måneder siden en lillebror, og det har hun taget helt fantastisk. Vi har ikke oplevet jalousi, kun kys og kærlig opmærksomhed overfor ham. Vi har også været meget sammen hele familien, så hun har ikke oplevet at være "sat til side". Og hverken en flytning i november eller denne familieforøgelse har ændret hendes søvnmønster. Hun er meget glad for sin vuggestue. Hun brænder masser af krudt af både der og herhjemme.
Kort fortalt har hun sovet dårligt siden hun var 4 måneder. Som du ved, vågnede hun på et tidspunkt i ca. 6 måneder 10-12-15 gange hver nat. Det sidste halvår har det "kun" men fast været 4-5 gange HVER nat. Det er uanset stille eller oplevelsesrige dage. Hendes rytme er og har i ca. 10 mdr. været som følger:
Ca. 6.30-7: Vågner (hvis hun har været oppe 6-10 gange, kan hun sove længere og meget tungt om morgenen)
7-7.30 Morgenmad (spiser næsten altid godt)
9.30 Formiddagssnack
Ca. 11 Frokost
11.45/12 - ca. 13.45/14.15 Middagslur
15.30 Eftermiddagssnack
18 Aftensmad
19 - får af og til en snack, hvis hun beder om det (lidt havregryn elle banan eller lignende)
19.45-20 I seng
Denne rytme følges i vuggestuen og også ret stramt i weekenderne.
Det har i over et år ikke været et problem at lægge hende i seng. Vi gearer ned efter maden med bad og/eller bøger, har et par rutiner, siger godnat, bærer hende i seng, synger en godnatsang og så lægger hun sig selv til at sove, mens vi går. Det er sjældent, at hun bliver ked af det og kalder, men det sker da, og så skal hun bare lige forsikres i, at hun skal lægge sig ned med sin bamse, have et sidste kys og så lægger hun sig til at sove.
MEN - ca. 2 timer efter hun er faldet i søvn (ja præcis når vi skal til at sove) starte hun med at vågne. Enten kalder hun stille, længe og konstant eller også skriger hun pludselig meget højt og voldsomt. Enkelte gange er det bare et par grynt og hun sover videre af sig selv, men 99 % af gangene har hun brug for at mærke os, at vi enten hvisker at hun skal lægge sig ned og sove eller at hun lige skal hurtigt op og have et kram og så direkte ned igen. Det tager sjældent mere end 20 sek. men sker så altså i snit hver anden time resten af natten.
Jeg forstår, at hun pt. er i en rivende udvikling, men det kan ikke forklare de mange opvågninger hver evig eneste nat i nu 17 måneder. Vi har prøvet med og uden lys, vi har prøvet at sove ved siden af hende eller med hende i vores seng, at løbe op til hende, når hun vågner eller at lade hende kalde lidt - ingen forskel.
Nu trænger jeg virkelig til et godt råd og et forslag til at prøve noget helt nyt eller måske bare en bekræftelse i, at vi alle en dag kommer til at sove mere end 1,5-2 timer i træk? Eller hvad gør vi forkert?
Med håb om et nyt godt råd.
Med venlig hilsen
Signe og familie