Svar: Rutiner - 5 mdr.
16. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at jeres dreng er kommet rigtig godt igang med skemaden og nyder dette. Det er meget fint, det lyder som om at tidspunktet er det rigtige og han lyder til at trives og være en stor, dejlig og sund dreng.
Du kan sagtens kombinere amning og flaske det næste stykke tid og så kan du stille og roligt gå over til flasken, hvis du skønner det nødvendigt, når du begynder at arbejde. Det kan også sagtens tænkes at du kan amme aften og tidlig morgen og så give flaske om dagen, det kan være praktisk så du ikke behøver stå op om natten, for at varme flasker - det er trods alt ofte lettere bare at kunne lægge til brystet :)
Du må gerne give din dreng skemad 3 gange dagligt nu. Han skal ikke have meget store mængder men stadig plads til mælk i maven efterfølgende. Lige nu har han brug for ca. 6 amninger i døgnet og en plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8-9: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 9.30-10, sover måske 1 time max 1½ time.
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her gerne 2 timer
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og må her også gerne få lidt frugtmos og vand af kop.
Powernapper ofte 20-30 minutter - ofte springes denne lur først over i 6 måneders alderen, men hvis han nogle dage allerede gør det er det helt okay
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet varierer naturligvis efter om han har sovet 3. lur om eftermiddagen eller har sprunget den over.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover i egen seng.
Nat 03: Begynder måske at kunne undvære mælk her og således sove igennem fra 24 til 06, blive ammet og sove videre ...
Som du kan se foreslår jeg at du forsøger at give mælk fast inden hver lur og at du starter med skemaden, når han vågner af en lur. Dertil kommer at jeg foreslår at du forsøger at få ham til at sove lidt videre om morgenen, ved at amme ham og putte med ham om morgenen. Derved får du også ændret lidt på lurene, så han sover en god formiddagslur, får mulighed for at tage en længere middagslur og derefter vil være vågen om eftermiddagen indtil han så puttes kl. 19.30-20 som du gerne vil have i fremtiden :)
En fast rytme for dagen er altså en rigtig god idé, præcis som du også efterspørger og jeg håber planen viser dig hvor I kan bevæge jer hen :)
Af grød kan du give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød og at de grovere grødtyper kan du give havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød. Du kan bruge alle mulige typer af forskellige korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og husk ikke at bruge for mange hele kerner, da din dreng ikke kan optage næringen fra disse og da det kan give diarré.
Du kan blande f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel eller grahamsmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mælk i og lidt mælk på. Grøden er klar til servering.
Så længe han er under 6 måneder bør du ikke give hvede, rug, byg da det indeholder gluten. Men efter 6 måneders alderen kan du godt give nogle af disse gryn og meltyper som en del af en i øvrigt varieret kost.
Der er sandsynligvis også spændende ting hvor I bor som du kan give, fra 6 måneders alderen kan man give stort set alt. Og fra 9-10 måneders alderen åbner verden sig endnu mere, så det er næsten kun fantasien der sætter grænser :)
I 6 måneders alderen vil han fortsat have behov for at få mælk (amning eller flaske) ca 5-6 gange dagligt og når han bliver 7 måneder vil du kunne trappe ned til ca. 4 flasker eller amninger dagligt. Mælkebehovet er fortsat stort de næste mange måneder frem og derudover skal han også have vand af kop samme med sin mad, samtidig med at skemaden begynder at fylde mere og mere ...
Jeg håber at min plan for dagen og mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske