Svar: Hjælp til dagsrytme med mad
16. april 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din datter er så glad for skemaden og det er super fint at du går stille og roligt frem.
Det er vigtigt at du holder lidt igen, så hun stadig får mælk efter at have spist/inden hun skal sove lur. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop, så hun lærer at drikke dette og at drikke på denne måde - prøv med et lille snapseglas, som passer til hendes mund. Flasken med mælk bibeholdes dog de næste par måneder, men kommer stille og roligt til at ligge lidt på afstand af skemaden, men stadig inden luren.
Det er meget vigtigt at du holder igen med mængden af skemad, også selvom hun virker til at kunne spise en stor portion. Det er vigtigt at hun ikke spiser så meget skemad, at hun efterfølgende så afviser flasken. Hendes mælkebehov er lige nu som det hele tiden har været - skemaden kommer ud over dette og der skal være plads til begge dele. Hvis hun begynder at spise så store mængder skemad, at hun ikke vil have mælken efterfølgende, så skal hun naturligt søge mælken om natten og det har ingen af jer brug for - hendes indtag af mælk, handler også om at sikre hende væske nok og væskebehovet bliver ikke mindre, selvom hun bliver ældre - snarere tværtimod :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Flaske
Puttes til formiddagslur kl. 9 ligesom nu
Frokost 11: Grød af majs, ris, hirse, boghvede, quinoa, vand af kop. Evt. lidt forskellig frugtmos som topping for at variere og også holde maven igang naturligt.
Flaske og puttes til middagslur kl. 12 ligesom nu
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Grød af anden type end hun har fået om dagen eller du kan stille og roligt nu begynde med lidt grøntsagsmos, det kan være mos af gulerod, kartoffel, blomkål eller broccoli, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 20 som nu
Sen aften / tidlig nat 23-01: Flaske og sover videre som nu
De fleste børn vil helt op i 6 måneders alderen fortsat have behov for 6 flasker dagligt og først her fylder skemaden så meget, at mælkeindtaget skrues lidt ned. Ofte starter man med at give lidt mindre i flaskerne, men antallet af flasker er stadig det samme. I 7 måneders alderen vil skemaden fylde så meget at ca. 2 flasker erstattes med skemad, de fleste børn vil altså i 7 måneders alderen trives med fire flasker dagligt.
Så hvis hun hører til de børn, som kan spise store mængder skemad, så bør du ikke lade hende selv sige stop og styre det. Det vil være meget passende at give hende 3/4 dl af gangen, så der stadig er plads til mælken efterfølgende :)
Med hensyn til hendes fodled der 'klikker' så synes jeg I skal få lægen til lige at se på dette :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske