Svar: Ændrede sovevaner
16. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Det er godt I har fundet ud af, hvad der var galt og at din datter nu bliver behandlet. Det lyder også som om at penicillinen har gjort noget godt og at hun tydeligt har det bedre - dejligt at hun nu kan pludre lidt om natten i stedet for at græde ...
Men, naturligvis frustrerende, for jer, som gerne vil sove :)
Det er helt relevant at hun får en flaske sen aften og det må gerne være kl. 01 .. Det kan også være at hun med fordel kan få flasken kl. 23.30 inden du selv går i seng og at du netop ved at trække tiden lidt om aftenen, kan være heldig at få fyldt hende rigtig godt op der, så hun derefter sover mere sammenhængende indtil næste morgen tidlig, hvorved du så undgår at blive vækket lige når du sover allerbedst.
Hun skal i kraft af sin alder have 3 flasker i døgnet og de kan meget fint ligge aften (20) sen aften eller tidlig nat (ml. 23-01) og så enten tidlig morgen eller inden middagsluren - hvis hun først drikker sin natflaske kl. 01 vil hun måske trives godt med flasken om dagen i stedet for om morgenen ... Men behovet er der, det er helt reelt :)
Hendes opvågning om natten kan hænge sammen med at hun nu er ældre og ikke behøver sove helt så meget som tidligere. Det er meget normalt at børn i netop 9 måneders alderen har en periode, hvor de hellere vil følge med i verden, bruge sig selv både motorisk og mentalt end de vil sove. Derfor skal du naturligvis hjælpe hende med at få brugt alle sine sanser, så hun er både fysisk og mentalt parat til at sove, når hun puttes - både om dagen og om aftenen :)
Opvågningerne om natten kan også hænge sammen med drømme og den øgede bevidsthed hun har lige nu. Hun er i separationsfasen og har ekstra meget behov for at vide at I er der for hende, hun søger naturligt ekstra meget fysisk kontakt.
Og så kan det også hænge sammen med hendes rytme om dagen, hvor meget hun sover om dagen og også hvor sent hendes lure ligger. Hvis hun har tendes til at powernappe lidt efter kl. 16, så vil dette naturligt påvirke hendes nattesøvn - enten ved at hun ikke er til at få i seng, eller ved at hun står meget tidligt op - eller ved at hun pludselig får en vågenperiode midt om natten :)
Hun skal naturligvis ikke græde, når hun vågner - så er det fint at I lader hende komme ind til jer og forsøger at få hende til at sove videre. AT hun ligger og pludrer er måske irriterende, men samtidig også okay - det kan godt være at hun har fundet ud af at det er dejligt at høre sin egen stemme om natten, det er et godt tidspunkt at øve lyde på - hun kan om natten tydeligt høre sig selv og det er super skønt :)
Når hun vågner om aftenen, så må du prøve at forsøge at få hende i seng igen. De aftener hvor hun vågner 23.30 kunne du godt give hende en flaske og så lulle hende til ro igen i egen seng på eget værelse, så hun så vidt muligt sover der. Hvis hun så vågner hen på morgenstunden og søger dig der, så synes jeg det er fint at hun kommer ind til jer :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - jeg vil i øvrigt anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop er udkommet. I den står beskrevet, hvad det er der sker i netop 8-10 måneders alderen og hvordan man kommer videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske