Svar: Hvad skal jeg give min pige - 9 mdr.
16. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Grød og grøntsagsmos er stadig vigtigt for at sikre din datters energibehov, så det er super godt, hvis du stadig kan få hende til at spise lidt med ske ... men ellers er det helt naturligt at hun nu helst vil have mad i stykker og hun må meget gerne få dette. Jo mere rigtig mad, jo bedre er det faktisk :)
Tidspunkterne for din dagsplan ser umiddelbart fine ud, men jeg kunne godt tænke mig lidt flere måltider og også mere variation, flere valgmuligheder for din datter :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, flerkornsgrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør (se i babykøkkenet, hvordan du bager havregrynsboller), ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30 og sover 45-60 minutter
Frokost 11.15: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Suppleres derudover med godt kogte pastaskruer, en kartoffelbåd, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger osv. Husk at grøntsagsmos også sagtens kan bruges som smørbart pålæg og ellers er det fint at give lidt mose efter maden, - hvis hun altså vil have det :)
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover ca. 2 timer
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, gerne lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende, vand af kop.
Aften 17.45: Samme mad som I andre får, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller, laks, rødspættefileter osv. Der skal være mos og mad i stykker, maden skal smage af noget. Kartofler kan f.eks. moses med sovs og gives på en gaffel, frikadellen kan hun selv spise i stykker, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få yderligere mælk og dagen starter med morgengrød
Hvis hun slet ikke vil grøden, så kan du også prøve et par dage at give hende lidt tykmælk om morgenen i stedet for om eftermiddagen. Det er helt fint at variere lidt, så hun glemmer sin aversion mod grøden og efterfølgende accepterer den igen :)
Det er vigtigt at hun får mange små måltider hele dagen igennem, det er med til at holde hendes blodsukker stabilt og det giver også en naturligt lyst til mad, hvis hun bliver vant til at få lidt. Hvis hun går for mange timer uden mad, så er det lidt ligsom at faste og hun vender sig til ikke at behøve særlig meget. Det er derfor vigtigt at du giver hende mellemmåltiderne også selvom hun umiddelbart ikke spiser særlig meget - lidt har også ret :)
Hvis hun har brug for et før aftensmåltid, så kan det være lidt grøntsager og lidt grovboller. Hvis hun har fået grøntsager inden aftensmaden, så behøver du ikke fokusere så meget på hvad der glider ned af grønt under selve aftensmåltidet. Men ellers er det vigtigt at hun får sit eftermiddagsmåltid, når hun vågner fra sin middagslur og det kan meget fint være en havregrynsbolle, lidt tykmælk eller evt. en grød, hvis hun vil have det :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske