Brev:
Søvnproblemer - 15 mdr.
16. april 2010
Alder:
15 mdr.
Søvnproblemer - 15 mdr.
Hej Helen.
Jeg har tidligere skrevet og spurgt ang. søvn for vores tvillinger på snart 16 mdr. men har endnu engang brug for et godt råd.
Vores søn sover gennemgående godt, når der ikke lige er tænder eller sygdom på vej, som kan give ham night terror attacks. Han vågner måske et par gange, men falder hurtigt i søvn igen når han får en sut eller bliver aet lidt på hovedet. Vores datter er en helt anden sag. Hun har altid været et følsomt men også meget temperamentsfuldt barn og givet meget højlydt udtryk for sine behov, men er dog alligevel undertiden lidt svær at tolke.
Der er 2 problemer mht. søvn for vores datter:
Putning: Det går egentlig OK for os at putte hende, men hun falder kun til ro ved at blive båret rundt og så lagt ned i sengen når hun sover helt, og det er jo dels lidt besværligt og dels vil det være svært for andre at putte hende, hvis vi skal ud en aften.
Hun bliver puttet ved 19.30-20-tiden med en fast sekvens: Havregryn, nattøj på, tandbørstning, læse bog, synge godnatsange. Hun virker ikke overtræt på det tidspunkt (heller ikke effekt af tidligere putning), vi sørger for rolige aktiviteter forinden og har dæmpet belysning på værelset ligesom hun er tryg ved at være i sengen om dagen. Vi har mange gange forsøgt at lægge hende lige inden hun falder helt i søvn, men så hidser hun sig helt op og græder og skriger og vil op igen, og det vækker så hendes bror i værelset ved siden af. Hun strækker armene op og vil ikke være i sengen og vi kan ikke lulle hende til ro dernede med en hånd på hendes krop eller lignende, ligesom det ikke hjælper at gå til og fra.
Det andet problem (som er det største) er at hun vågner 2-5 gange i løbet af natten og er svær at få til at sove videre uden at det tager ½-1½ time. Hun vågner typisk første gang efter 1-2 timer og selvom det virker som om hun stadig næsten sover kan vi ikke lulle hende til ro nede i sengen med sut etc. Hvis hun ikke bliver taget op med det samme hidser hun sig igen helt op og skriger øresønderrivende mens hun laver flitsbue og sparker.
Mens hun er helt oprevet falder hun alligevel i korte sekvenser hen og virker som om hun næsten sover for så at sætte i et skrig igen. Når hun er nået dertil beroliger det hende heller ikke at blive båret og der er næsten ikke andet at gøre end at tage hende ned i stuen hvor hun så kan beroliges med en bog eller lignende, men så vågner hun jo helt op. På den anden side bliver hendes bror bange når hun skriger sådan, så hvis man ikke tager hende ned i stuen står vi i stedet med 2 grædende børn.
Hun får ikke længere mme i sutteflaske, men vi har erfaret at vand i sutteflaske kan få hende til at falde næsten momentant i søvn selvom hun forinden er meget opkørt, men hun vågner som oftest igen når man så lægger hende ned i sengen. Vi tænker også at det er uhensigtsmæssigt hvis hun skal have sutteflaske hver gang hun vågner i løbet af natten, men hvordan vender vi hende af med det?.
Hun har færre opvågninger hvis hun ligger hos os i sengen, men hun ligger meget uroligt - vender sig frem og tilbage, ligger på tværs, og vil helst lægge sit hovede oven på vores hovede eller bryst, og dermed er det svært at få sovet, ligesom man så er forhindret i at gå ind til hendes bror fordi hun vågner bare man tænker på at stå ud af sengen.
Min fornemmelse er at det er tryghed hun søger, men vi er aldrig gået fra hende eller andet der skulle gøre hende utryg, og hun har været sådan siden hun kom til verden, så det er ikke bare en kortere fase. Hun er meget lydfølsom og vågner også ved den mindste støj.
Hun har fået dræn i begge ører og er blevet chekket hos lægen som ikke fandt noget unormalt. Hun kradser sig meget på hovedet og i nakken i disse situationer, men det virker som om det snarere er frustration end fysisk ubehag og hun har ikke noget synligt udslæt, lus eller andet der kunne give kløe. Eneste andet fysiske symptom i disse situationer er luft i maven, men om det er det der vækker hende ved jeg ikke - hun har ellers ingen maveproblemer.
Børnene startede i vuggestue i december og var meget kede af det de første måneder, bl.a. fordi de begge fik øreproblemer, men nu er det endelig faldet på plads og de lader til at være rigtig glade for at være der, så vi havde håbet at søvnen også ville blive bedre, men det er der ikke tegn på. De vågner begge ved 6-tiden om morgenen og sover typisk middagslur fra 12-14.
Vi kan simpelt hen ikke finde på flere ting at gøre for at bedre sitiationern, men vi er så trætte, så alle råd modtages gerne :-)
På forhånd tak.