Brev:
Flaske til putning og om natten
16. april 2010
Alder:
16 mdr.
Flaske til putning og om natten
Kære Helen.
Jeg har ofte benyttet mig af dine svar, som har været til meget gavn for min søn og jeg ... Jeg har dog stadig nogle spørgsmål.
Min søn sover endnu ikke igennem. Han har gjort det få gange, og det har som regel været hos mormor eller farmor og 1-2 dage efter her hjemme. Nu er han godt nok kun vågen 1-2 gange om natten (og naturligvis mere når han er syg eller ved at få tænder.) Før i tiden var det helt op til hver kvarter, at han vågnede, da jeg stadig ammede (stoppede naturligt og behageligt da han var omk. 7 måneder).
Han er en stor stærk dreng og har derfor haft behov for meget mælk, der har jeg ikke kunne følge med, så amningen stoppede af sig selv stille og roligt og blev erstattet af flaske, flasken fik han også til sidst suplerende mens jeg ammede. Han har altid haft en god appetit og var ikke så kræsen, ind til nu.
Han spiser ikke så meget om aftenen mere, selv om vi prøver med meget forskelligt. Vi har også forsøgt med godnatgrød, men han gider slet ikke rigtig skeen mere, kun hvis han får lov at lege med den selv, og så er det ikke meget der ender i munden. Så har vi prøvet med kiks eller lign, som dessert, bare for at han i det mindste bliver mæt inden han skal sove.
Han sover i eget værelse og det har han gjort siden han var ca 3 måneder. Han gider ikke sove i vores seng, der tumler han rundt og leger, selv når han er syg.
Når han skal sove, putter han sig faktisk godt og vi høre slet ikke til ham, han sover ret hurtigt. Vi har putteritual. Når han skal sove siger vi godnat til bamse og hans uro. Derefter får han mælk på flasken. Og så putter han sig fint med sin to bamser og ca 4 sutter bagefter.
Vi har forsøgt at ændre lidt på rutinen de sidste 6 dage. Vi forsøger at få putte-mælken væk, samt nat-mælken. Vi har prøvet at erstatte mælken med vand eller camillete med honning, det vil han ikke have (når han render rundt i stuen, vil han gerne have lidt camillete med honning, så han kan godt lide det). Han rejser sig op og skriger, og vil derefter, vil han faktisk ikke rigtig have noget som helst. Falder så efter ca 5-10 min. til ro.
Han sover fint til ca. kl. et om natten. Så tumler han og piver lidt, som så bliver værre ind til jeg kommer ind og giver ham flasken med mælk, her drikker han som regel omk. 100 ml få gange mere. Jeg har så de sidste 6 dage også prøvet at få nat-mælken helt væk. Han vågner samme tid omk. kl et og skriger i ca 5-15 min, mens jeg trøster og nusser ham og snakker stille til ham, og prøver igen med Camillete og vand (det står ved siden af hans seng, så han kan nå det selv), det skupper han væk og vrider sig og skriger i sengen. (Der er heller ikke den stor forskel når far gør det).
Han er også begyndt at få benet over tremmesengen, jeg er bange for, at han snart kan falde ud over kanten. Skal vi åbne hans seng? Jeg er bange for han så kravler ud og leger i utide..
Jeg har også overvejet om det er fordi, at han om dagen ikke bliver stimuleret nok. Han er hos en dagplejemor, hvor det kun er ham og en lille pige på 10 måneder. Næsten hver dag mødes de nogle timer, med en anden dagpleje med ca 5 børn. Resten af dagen er han ude og lege på en stor lege plads og fodboldbane. Han har det rigtig godt hos dagplejen, hun er god ved ham og han spiser godt hos hende. Men vi har overvejet at flytte ham i vuggestue efter sommerferien, så han får oplevet den "virkelige verden" og bliver stimuleret mere. Om vinteren kommer han ikke så meget ud hos dagplejen. I fritiden, forsøger vi så vidt muligt at lege med andre børn og tage i legeland.
En anden ting er, at han for ca 3 måneder siden, har fået lagt dræn, hvilket har gjort han sov bedre og blev en mere glad dreng. I forbindelse med det og pga. den kolde vinter, stoppede vi med at lægge ham udenfor i barnevognen, men i stedet for inde i hans seng og hos dagplejemor i en rejseseng i stuen. Det fungere fint. Men nu skal vi snart flytte den 1. Juni 2010 og sommeren er på vej, derfor kunne vi godt tænke os, igen at benytte barnevognen engang imellem. Men jeg tror ikke han vil affinde sig med, at ligge med mindre plads og i sele, uden friheden til, at kunne bevæge sig og rejse sig frit. Har du nogle gode råd eller skal vi fortsæt med at lægge ham indenfor?
Er der noget vi skal være opmærksom på mht. flytningen og når han skal sove i nyt værelse.?
Er det en god ide, at flytte ham på institution efter sommerferien engang?
Kan du hjælpe os med at få vores søn til at sove igennem, han og vi trænger til det!? Du kan nok høre vi er ved at være frustreret over natteroderiet, især fordi det på det tidspunkt er svært for os, at falde i søvn igen.
Håber inderligt du har nogle gode råd til os.
På forhånd tak.
Fra de frustrerede forældre.