Svar: Flaske til putning og om natten
16. april 2010
Alder:
16 mdr.
Kære frustrerede forældre
Med den alder jeres dreng har nu, bør han ikke få flaske mere, hverken inden putning eller om natten og det vil sige at han ikke skal have hverken med mælk eller kamillete ... Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få skruet indtaget ned, så han tilsidst helt kan undvære. Det vil sige at hvis han lige nu får 100ml, så skruer I ned til 75 ml, så til 50 ml, så 25 ml og så er det slut.
I stedet for sin flaske skal han have noget andet at putte med. Det lyder som om at I har et fint putteritual, han har sin bamse, sin uro og sine sutter - og det er netop disse ting I skal berolige ham med, når han vågner om natten. Han skal altså finde trygt videre i søvnen ved at have de ting om sig, som han havde, da han blive lagt til at sove.
Du fortæller også at han om aftenen, vågner, skriger, rejser sig - faktisk ikke rigtig vil have noget som helst og falder så til ro 5-10 minutter efter. Her skal I berolige og betrygge, hjælpe ham til at sove ved at være der for ham, give ham fysisk ro. I kan evt. sætte jer ved sengen, holde jeres hænder på hans krop, så han kan mærke at I er der, måske vil det hjælpe ham at blive puttet på maven og mærke jeres hænder stryge ham på kroppen.
Og når han så vågner kl. 01 så gentager du det samme, hele tiden gøre de samme beroligende ting igen og igen, så han netop ved genkendeligheden falder trygt til ro :)
Det er umiddelbart lidt for tidligt at give ham en åben seng, men det er klart, at hvis han begynder at klatre over så kan I være nødt til det af sikkerhedsmæssige årsager .. De fleste børn har ikke brug for en åben seng, før de er 2½ år ...
Det lyder ikke som om at jeres søn mangler stimulation hos sin dagplejer, det lyder til at være et dejligt sted og hun er sød og opmærksom på ham og hans behov. Det lyder som om at de har det hyggeligt og at han har masser af mulighed for at møde andre børn, være ude på legeplads, prøve at spille bold osv. Mere har han ikke brug for lige nu :)
Børn i jeres drengs alder vil naturligt lege ved siden af de andre børn, hvor de i 2 års alderen begynder at lege mere med hinanden. Til den tid kan det derfor være udmærket at få ham i vuggestue ... men det kan jo også tænkes at der kommer flere børn i dagplejen, så han bliver udfordret nok der indtil han skal i børnehave.
Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget som fungerer, så hvis dagplejen fungerer og I og han er glade for stedet, så synes jeg I skal lade ham blive der .. modsat kan man også sige, at hvis I netop fordi I skal flytte kan få ham i en integreret institution hvor han i princippet kan blive til han skal i skole, så han ikke skal skifte flere gange, så er det jo bestemt også en fordel at tage med.
Prøv at tale med kommunen om hvad der er muligt, der hvor I flytter hen og overvej så ud fra det, hvad der vil være bedst for jeres dreng og jeres lille familie.
Om han kan affinde sig med at ligge i barnevogn igen må komme an på en prøve, ofte kan det være en god idé at starte med at trille ham en tur, hvor han sidder i sin vogn og derefter falder i søvn og sover middagslur - så bliver det at sove i vognen forbundet med noget dejligt, rart og helt naturligt :)
Vil han ikke sove udenfor, så er det ikke nogen problemer i at han fortsat sover inde. I stort set alle andre lande end Danmark sover børn jo mest indendøre ...
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske