Svar: Manglende lyst til skemad
16. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
Det lyder meget fint at du både ammer og giver flaske og jeg synes umiddelbart ikke at du skal gå helt over til kun at give flaske, når I begge er glade for amningen. Din datter får jo også nogle gode næringsstoffer og en god kontakt via brystet :)
Det gør heller ikke spor at din datter kun spiser 1/2 dl. grød eller mos af gangen, det der er vigtigt er at hun spiser og får variation og så skal hendes mad energiberiges ekstra ved at du tilsætter modermælkserstatning og fedtstof. Derudover skal hun have kød og fisk - det er protein og omega 3 som også er vigtigt for hendes vægtøgning.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
7.30-8: Havregrød, vand eller mme af kop (skal ikke efterammes)
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på, det kan være appelsinbåde, både af blommer, fersken eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. ca 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop (skal ikke efterammes her)
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her også lidt frugtmos og frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen springes ofte over i denne alder
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende, får lidt af jeres sovs på sin mos, - det kan være lidt tomatsovs (kødsovs) eller bare lidt smørsovs for at få lidt ekstra fedtstof. Vand eller mme af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten kl. 20 som nu
Sen aften eller tidlig nat: Ammes x 1
Det lyder som om at lillepigen ligner sin mor og at I bare ikke er 'store børn' men derfor skal hun jo stadig tage på og det er korrekt at der kan være lidt ekstra næring i mme.
Men for mig at se er det også vigtigt at holde fokus på små hyppige måltider og også sikre hende variation her og stadig også bibeholde lysten til at spise. Så det er super, hvis du kan få hende til at spise ½ dl. 4 gange dagligt i stedet for at hun spiser 1 dl. 2 gange dagligt - selvom det mængde mæssigt giver det samme. Det er vigtigt at hun lærer sig rytmen omkring måltiderne og forbinder det at sidde ved bordet med at spise og med noget hyggeligt og rart.
Jeg synes ikke du skal fylde efter med amning efter hvert måltid, det vil være super at give plads til mad og vand her og så først amme eller give flaske inden hun puttes til lur. Det er helt fint at holde tilbuddet om mælk nede på 6 gange i døgnet netop for at give plads til anden mad, i stedet kan du så en gang imellem give hende mme af en kop til maden, men ellers kan hun drikke vand.
Tilsidst vil jeg lige sige, at hvis jeres læge er urolig for din datters vægtøgning og indtag, så kunne du bede lægen om at få en henvisning til en diætist ...
Jeg håber min plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske