Brev:
Hjælp til mad og søvn - dreng i udvikling
17. april 2010
Alder:
7 mdr.
Hjælp til mad og søvn - dreng i udvikling
Kære Helen
Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!
Har brug for dit råd i forbindelse med vores 7 mdr. søn Elias.
Han var inde i en fin periode (og det er han stadig ind i mellem), hvor han sover kl. 19-20 og kun vågner kl. 1 om natten og får 200 ml flaske, hvorefter han sover til kl. 6 eller 6.30. Men nu vågner han flere gange (23 og 04), er svær at putte og falder først i søvn kl. 21. Han vågner og vil om kl. 5, men synes det er for tidligt, så kæmper et stykke tid for at få ham til at sove igen, han ser jo stadig træt ud! Ofte er han nødt til at få 200 ml flaske både kl. 20, 23-23.30 og kl. 5.
Problemet er at jeg synes alt det mælk om natten har påvirket hans appetit om dagen, men mindre mælk om natten holder ham vågen og han er umulig at få til at sove igen.. Han har været så god til at spise i løbet af dagen!
Prøver lige at lave en oversigt over vores dag:
6.00 op
7.00 Havregrød
8-8.30 Sove (sover her ofte 2-2,5 timer)
10-10.30 Frugtmos
11.30-12 Frokost (han elsker opblødt brød så det får han lidt af med diverse pålæg, han får ellers øllebrød og grønsagsmos)
13-13.30 Puttes (evt. med flaske på ca. 90 ml, sover nogle gange 1 timer andre gange 2)
14.30 Grød eller yoghurt med frugt
16 Evt. kort lur på halv time, hvis den anden lur blev kort, hvis han vågner kl. 15 kan han godt holde sig kørende til kl. 19
17.30-18 Aftensmad (får nogle gange det vi får, ellers kartofler, grønsager og kød)
19-19.30 Får flaske, læser bog og puttes (er blevet mere besværligt og han har sværere ved at falde til ro)
23-23.30 200 ml modermælkserstatning
04-05 200 ml modermælkserstatning
Det var så vores plan! Jeg synes han drikker meget mælk om natten og er som sagt bange for at det går udover dagens appetit. Han spiste før ca. 1,5 dl til hovedmåltiderne, evt. plus/minus lidt. Nu spiser han noget mindre!
Han begyndte at kravle for 2 uger siden og kommer nu vidt omkring. Han kan komme rundt i hele lejligheden og er meget nysgerrig. Han nyder at han kan kravle, men tror det gør ham urolig når han skal sove og det kan jeg sagtens forstå. Men vil så gerne hjælpe ham ind i søvnen da han ser så træt ud og vi er jo også ved at falde om af træthed!
Han er en stor dreng på 10 kg, evt. 10,5, betyder det han har et større behov for næring? Han bruger vel også meget energi på at kravle hele tiden? Han sidder ALDRIG stille, heller ikke når han sidder hos os! Der skal se noget hele tiden.
Han er en fantastiske dreng, men er i syv sind omkring mad og søvn! Håber du kan hjælpe?
Et lille sidespørgsmål vedr. autostole. Vi vil købe en bagudvendt stol til ham da han snart vokser ud af den anden og er for lille til at sidde fremadvendt. Mit spørgsmål er om du ud fra dit kendskab til 1000-vis af babyer kan sige noget om hvordan væksten sandsynligvis er det næste år, bliver han ved med at være en stor dreng, eller er det meget forskelligt? For så vokser han vist hurtigt ud af en stol fra 9-18 kg!
Med venlig hilsen
Lene