Svar: Hjælp til mad og søvn - dreng i udvikling
17. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tusind tak for dine dejlige ord til mig :)
Det lyder som om at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng lige i øjeblikket, han er rigtig godt igang motorisk og bruger sig selv fysisk - derfor har han naturligt et ekstra stort energibehov, forstået på den måde at behovet for små hyppige måltider er større end tidligere. Netop det at spise lidt og tit er vigtig for at holde ham 'kørende' ...
Samtidig har han så stor en lyst til at opleve og finde ud af verden, at han næsten ikke har tid til at spise. Det gør at han naturligt nogle gange afviser maden før han måske egentlig har spist helt nok. Han har også mere og mere lyst til at spise selv og det kræver så stor koncentration at han hurtigt bliver træt - igen før han egentlig har fået helt nok.
Det betyder igen at behovet for mælk / flaske øges og det er her naturligvis vigtigt at du sikrer ham hans mælkebehov og også væskebehov, som naturligt stadig er stort - han er jo som du skriver en stor dreng og når han bevæger sig meget og sveder, skal der også mere ind ... men det er også vigtigt at holde mængden nede på et niveau, hvor det ikke tager pladsen væk fra den egentlige mad, men stadig levner plads til at få spist noget.
Så lige nu er i altså inde i en periode, hvor der er en naturlig forklaring på at du synes det er lidt svært at få alt til at gå op i en højere enhed og det er helt okay. Det er helt relevant at han får 4 flasker i døgnet - aften, sen aften og tidlig morgen og så inden middagsluren ligesom nu. Når han bliver 8-9 måneder vil du kunne skære ned til 3 flasker dagligt, mælkemængden i hver flaske vil ofte være den samme, men den ene flaske skæres væk - ofte flasken tidlig morgen eller flasken inden middagslur.
Hans mælkebehov lige nu ligger altså på 4 flasker = ca 750ml mælk og når han bliver 8-9 måneder 3 flasker = 600ml mme dagligt. Derudover skal hans behov sikres via mælk i maden og vand af kop.
Hans alder og udvikling gør at han naturligt vil søge dig lidt ekstra om natten og have behov for fysisk kontakt og nærhed. Også om aftenen, hvor roen skal falde over ham kan han have ekstra behov for dig - det er en periode :) Han er i det jeg plejer at kalde for separationsfasen.
Du skal prøve at fokusere på at små og hyppige måltider er bedre end få og store måltider. Det er helt fint at han spiser 1 dl. 3-4 gange dagligt + lidt mellemmåltider, han behøver ikke spise 1½-2 dl. hver gang.
Også lysten til at spise, det at du ikke presser ham, men netop lader ham nyde at spise, få mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad der smager af noget osv. vil være super godt at bibeholde. Netop med den alder og udvikling han går igennem lige nu, har han en naturligt åbenhed og lyst til at spise og smage forskelligt og jo mere forskelligt du kan give ham, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Puttes til morgen/formiddagslur som nu
Formiddag 10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, både af blommer, fersken eller måske et stort jordbær - de kan fås i butikkerne nu :) Prøv også med små bidder af en havregrynsbolle - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :) Vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Må også her gerne få lidt små brødhapsere, som han kan øve sig på, gerne med smørbart fiskepålæg, som makrel, tun, rognguf eller lignende. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30 som nu
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, små hapsere af en bolle, lidt frisk frugt og bær i hånden som om formiddagen. Du må også gerne give lidt yoghurt som nu, men hold igen med komælksprodukter, sålænge han ikke er ældre :) Vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, mad der smager af noget, mad med bid i. Kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - f.eks. ris med sovs - en ret som boller i karry, ris med sur-sød-sovs osv. kan han sagtens spise. Får her også kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på selv. Får I noget han ikke kan spise får han grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Hvis han ikke har spist særlig meget aftensmad kan han suppleres med lidt grød inden sengetid ...
Puttes til natten med en flaske kl. 19-19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover så uden at få mælk til næste morgen tidlig - vågner dog måske og har brug for at mærke at du er der, har brug for hjælp til at blive lagt ned igen osv.
Det er ekstra svært hos jer, fordi din dreng stadig kun er 7 måneder gammel men reagerer som om at han var 9 måneder - men se det som noget positivt og godt, selvom det er lidt hårdt :)
Med hensyn til autostol, størrelse og vægtøgning, så vil din dreng sandsynligvis ikke blive ved med at vokse i samme hast som nu. Selvom han nu i en alder af 7 måneder vejer 10 kg, så vil han måske som 12 måneders gammel dreng veje 12-12½ kg, han vil altså stadig skulle tage på, men slet ikke på samme måde.
Han vil naturligt også fortsat vokse i længden, men han vil blive mere 'slank' og det vil være super fint og helt normalt.
De fleste børn vil kunne sidde i en autostol 9-18 kg, indtil de er ca. 3 år gamle - hvis han hører til de meget store og meget lange børn kan det godt være at I er nødt til at skifte lidt før, modsat vil nogle børn kunne bruge autostolen til de er knap 4 år .... så der burde være tid at løbe på ... Den næste str. autostol går normalt fra 15-36 kg og passer så barnet indtil barnet kan sidde med almindelig sikkerhedssele, som vi voksne gør - evt. med et ekstra sæde.
Så den næste autostol I skal have fat i er altså 9-18 kg og hvis du allerede nu fornemmer at han vægtmæssigt og længdemæssigt vil passe godt til en større stol, så vil det være rigtig godt at skifte. Det er netop barnets størrelse der afhænger af hvornår man skifter og ikke barnets alder :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske