Svar: Vågner og vil have bryst
17. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder umiddelbart som om at din lille dreng søger brystet fordi det er et reelt behov. Han lyder til at die effektivt, han søger brystet energisk og når og hvis du prøver at trække brystet til dig, så bliver han sur og frustreret og tydeligt irriteret og ked af det. Altså må han have behov ...
Du skal derfor sikre dig at han spiser både skemad og mælk nok hele dagen igennem, så han ikke behøver søge det ekstra om natten.
Derudover er det super fint at du ammer ham inden han skal sove, men det lyder faktisk som om at du måske ammer ham lidt for tidligt eller at du skal amme ham af to omgange. Det lyder som om at han virkelig nyder den stund om aftenen, hvor I går i soveværelset. Han bliver ammet og med mælk i maven smiler og pludrer han glad til dig, han har lyst til at snakke lige der ... Derfor bliver han enormt frustreret, når du så forsøger at putte ham og kræve at han skal sove ...
Spørgsmålet er derfor om du måske skulle prøve at putte ham lidt senere, eller evt. starte med at amme ham første gang i stuen, lade ham snakke, pludre osv. som han virkelig nyder (eller som nu lade ham gøre det i soveværelset) og prioritere denne stund. Og når han så viser sig parat til at sove, så ammer du ham igen og putter ham - han skal ikke lægges vågen i sin seng, men skal bare lige misse med øjnene, så han registrerer at han nu bliver flyttet fra din favn og at det er i sengen han ligger.
Princippet med at du sidder der og er der og han imens ligger i sengen og græder - dur ikke. Han bliver dybt frustreret over at du er der og ikke reagerer hensigtsmæssigt på de signaler han sender som netop er "tag mig op" eller "giv mig bryst" :) Han er bestemt ikke der, hvor han græder for at få sin vilje, han kan ikke tænke udspekuleret, han græder og reagerer som han gør, fordi han har et reelt behov - altså behov for at blive taget op eller behov for mælk :)
Så lyt til de signaler du fornemmer han sender og lyt til dig selv og hvad der føles rigtigt - så når I rigtig langt :)
I stedet for at sidde hos ham, kan du også prøve at gå. Lad ham bare ligge og pludre, nogle gange sker det, at barnet så pludselig af sig selv lægger sig til at sove, for der er ingen at pludre med. Bliver han ked af det, så gå ind og tag ham op, am ham igen og put ham så derefter.
Jeg ved fra dine tidligere breve at der her natteroderi efterhånden har varet længe og jeg kan godt forstå at du er træt og næsten kan blive depressiv af søvnmangel. Jeg synes derfor du skulle overveje om han skulle have en sutteflaske om aftenen at falde til ro på.
Du kan prøve med modermælkserstatning eller vælling, se hvad han bedst kan lide. Fordelen ved dette er at det mætter lidt mere end modermælken. Derudover kan flasken gives imens han ligger i sengen, han behøver altså ikke at blive flyttet i forbindelse med at han skal spise og så kan han også indtage en ret stor mængde af flasken. Derudover kan flasken jo gives af en anden end dig og det kan give dig et frirum og en pause, hvilket det lyder som om at du trænger til.
Tigerspring, udvikling osv. spiller naturligvis også ind - men det lyder altså også som om at han reelt har brug for mælken, han spiser som sagt effektivt og protesterer højlydt, når du forsøger at fjerne brystet ... Så måske var en flaske god for jer begge :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske