Svar: Dagplejestart - 13 mdr.
23. juni 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Christina
Du fungerer som rollemodel eller spejl for din datter og hun fornemmer tydeligt, hvis du virker lidt beklemt over at aflevere hende, så er hun heller ikke glad.
Det er jo forskelligt hvad der er det rigtige at gøre, for børn er jo forskellige og skal indkøres på forskellig vis. Men umiddelbart har du jo prøvet at være hos hende og du har prøvet at hente hende hurtigt.
Det kunne godt være at du skulle prøve at gøre afskedsscenen så kort som muligt. Find en fast afleverings rutine, at I f.eks. altid vinker farvel i et bestemt vindue. Aflever hende og vink og gå. Prøv så at lade hende være der længere tid, så hun får fornemmelsen af at høre til der. Hun sidder måske og venter på at du dukker op igen lige om lidt, men hvis hun f.eks. lærer at du kommer, når hun har spist eller når hun har sovet til middag, så er dette rytmen.
Håber det virker. Der er ikke noget værre end ulykkelige børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske