Brev:
Baby ændrer søvnrytme
17. april 2010
Alder:
3 mdr.
Baby ændrer søvnrytme
Hej Helen
Jeg er ny her på din side, men har ofte været inde og læse dine meget brugbare svar på forskellige spørgsmål. Og nu håber jeg så du kan hjælpe mig med et par gode råd.
Min datter Luna er godt 3 mdr. og har lige siden hun blev født været en nem og glad pige. Hun har fået flaske lige fra starten af og vi har måttet skifte rundt mellem de forskellige MME - fra Nutramigen til Nan H.A og nu til NAN 1. Men det jeg gerne vil have din hjælp til er hendes søvnrytme i dagtimerne.
Hun har altid været rigtig god til at sove både nat og dag lige fra hun blev født. Men det har de sidste 3 uger ændret sig meget. Hendes rytme var før sådan:
kl. 06.30 - 07,00: vågner - vi pusler, får tøj på og hygger os med det.
derefter får hun en flaske.
kl. ca. 8.30 - 09.00 - puttes til formiddagslur - kunne sagtens sove 3 - 3,5 timer.
11.30 - 12.00: vågner - bliver puslet, leger og synger og får flaske.
kl- 13.30 - 14.00: bliver puttet til eftermiddags lur - sover gerne 3 - 3,5 timer.
kl. 16.30-17.00: vågner bliver puslet, får en flaske.
18.30: får nattøj på (kommer i bad hvis hun skal det den dag) og får en lille godnat flaske.
kl.19.00 puttes i seng og sover til midt nat.
ca.kl . 02.00-0.3.00: får en flaske og ren ble puttes igen og sover til ca. 6.30-07.00.
Men nu ser det helt anderledes ud - om natten sover hun stadig fint - og er begyndt indimellem at sove igennem - fra kl. 20.00 - 21.00 til kl. 5.30 -06.00. Det er dog ikke så tit det sker, men er hun rigtig træt gør hun det. Det er om dagen at vi nu har problemer. Hun sover ude i barnevognen de to gange om dagen.
På en god dag sover hun max. 3 timer formiddag og eftermiddag men jeg er ude rigtig mange gange og give hende sutten og lulle hende videre i søvn (det skal lige siges hun er ikke vandt til at blive kørt i søvn i barnevognen) men det fleste dage sover hun 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag - og de dårlige dage sover hun 1/2 til en hel time af gangen og vågner op er stadig træt, men vil ikke sove videre heller ikke selvom jeg luller hende i søvn.
Vi kan mærke på hende at hun har brug for mindst 5 timer i dagtimerne for at fungere nogenlunde, men lige nu sover hun som vinden blæser - og de dage hvor hun kun sover kort tid af gangen bliver hun overtræt og vil slet ikke sove og om aftenen er hun meget pylret - skriger og er bare utilfreds indtil hun endelig dratter i søvn og kommer i seng. Og det skal lige siges at de første 2 mdr. hørte vi hende nærmest aldrig skrige.
Hun er stadig glad og pludre - men ikke så meget som før fordi hun hurtig bliver træt og utilfreds. Det føles som om hun lige nu ikke ved hvad hun vil - sove eller være vågen. Som om hun stadig har brug for sine 5-6 timer men gerne vil være vågen også.
Jeg er klar over at hun vil være mere vågen nu - og det er selvfølgelig også ok - men jeg vil gerne hjælpe hende til at hun får sovet de timer hun har behov for at være glad og tilpas. Det virker bare som om hun ikke helt fungere lige nu - og det synes jeg er synd.
Så mine spørgsmål til dig er - om du ved hvorfor hun lige pludseligt har lavet helt om på det hele og så selvfølgelig hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende tilbage i en god rytme.
Jeg er klar over at hun endnu ikke har en fast rytme og vi har nok også været for godt forvænt de første par måneder - men som det er nu - fungere hun bare ikke ordentligt og det synes jeg er synd for hende. Vi vil gerne have vores glade - veltilpasse lille pige tilbage :-)
Jeg beklager det lange brev og håber du kan hjælpe os.
På forhånd mange tak.
De bedste hilsner
Kristina