Svar: Baby ændrer søvnrytme
17. april 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget som gør at de sover anderledes end tidligere og det er den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anerledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er din datter også i en alder, hvor hun ikke vil gå glip af noget, hun er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at hun ikke har tid til at sove ...
Børn i 3-4 måneders alderen vil altså sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur, faktisk vil det være super godt, hvis I nu begynder at arbejde på at hun skal sove 3 lure i løbet af dagen. Du har nemlig fuldstændig ret i at det vil være super godt, hvis din datter stadig sover 5 timer i løbet af dagen, men timerne skal ikke længere være fordelt over 2 lure, men i stedet over 3 lure - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
En plan for dagen kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time her
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur, sover måske 2½ time her
Eftermiddag: Flaske
Sover 3. lur, som ofte er dagens korteste lur, sover måske 1 time - det kan også være at hun sover 2 timer om formiddagen, 2½ times middagslur og kun ½ time her.
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Ofte stadig behov for flaske midt nat, din datter sover dog ofte allerede igennem uden og det er også okay, at hun f.eks. sover 6-7 timer uden at få mælk - altså fra midnat til næste morgen tidlig. Men gør hun det, så skal du sikre hende ekstra mælk i løbet af dagen - netop fordi hun sover kortere lure om dagen, skulle der så også gerne blive plads til lidt hyppigere måltider i dagtimerne :)
Så en fast plan med 3 lure dagligt vil kunne hjælpe jer - derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog om søvn "Sådan får du dit barn til at sove!", herunder netop læse om hvad der sker i denne alder og hvorfor I pludselig mærker den ændring som I mærker :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske