Svar: Putning af to børn på samme værelse
17. april 2010
Alder:
2 år
Kære drengenes mor
Jeg synes det er en rigtig god idé at lade drengene sove på samme værelse og det lyder også som om at Casper profiterer rigtig godt at denne tryghed - dejligt at han på baggrund af dette er begyndt at sove igennem om natten :)
Jeg kan ikke se hvad tid børnene vækkes på om morgenen, men hvis de vækkes kl. 7, så er det måske lige tidligt nok at de bliver puttet allerede kl. 19-19.30. Det kunne godt være at I skulle trække tiden lidt og ikke putte dem før kl 20 ... modsat, hvis de vækkes kl. 06 så skal de også i seng tidligt om aftenen, for at få søvn nok :)
Samtidig tænker jeg at det jo også er nyt og spændende og at de nyder det pludselig at kunne være vågne, lege lidt og småsnakke, når de er puttet. Så længe det foregår stille og roligt og uden større problemer, så prøv at se tiden lidt an, gå ind til dem, få dem i seng igen, forsøg at opfordre dem til at sove - men skæld ikke ud. Det er vigtigt at de stadig forbinder det at skulle sove med noget dejligt og det kan sagtens handle om at det er en ny situation, hvor de lige skal udnytte muligheden for leg lidt - det kan altså ændre sig i takt med at det også bliver hverdag og almindelig kotume at sove sammen om aftenen :)
Ellers så handler det ofte om at I i en periode ikke putter dem før de normalt vil være parate til at sove. Det vil sige, at hvis de først sover kl. 20.30 så putter I dem først der. De skal altså være trætte nok til at overgive sig til søvnen inden for få minutter, så I helt får brudt med den vane der kan ligge i at bruge 1 time på hygge og leg inden de skal sove. De skal altså lære at forbinde det at komme i seng med at sove når man har fået sin godnathistorie - evt. falde i søvn imens man får den - så det er ritualet.
Når dette 'ligger i kroppen på dem', så kan I stille og roligt flytte tiden frem, så de puttes kl. 20. 15, så kl. 20, så 19.45 indtil tidspunktet for putning passer. I skal her naturligvis samtidig sørge for at de ikke begynder at sove dagen væk, de skal være trætte og parate til at sove, de skal føle behov for at komme i seng, når det er puttetid :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske