Brev:
Sover hun for lidt?
17. april 2010
Alder:
12 mdr.
Sover hun for lidt?
Hej Helen,
Min datter er nu blevet et år, og på mange punkter går det rigtig godt med hende. Hun er endelig begyndt at spise godt, og både sprogligt og motorisk er hun godt med. Hun går ikke endnu, men jeg vil tro det bliver indenfor den næste måneds tid. Hun er som regel ved godt humør, men har en periode tidlig aften, hvor hun godt kan være lidt pjevset.
Men hun sover ikke særlig meget. Jeg har før skrevet til dig om dette, at hun vågner meget tidligt om morgenen, og dengang lagde vi hende i seng, når vi syntes hun virkede træt, og enkelte dage var det allerede ved 18-tiden. Vi fik rådet at prøve at lægge hende senere, og det er sådan set også sket helt af sig selv. Nu er hun først til at lægge ved 20-tiden. Men hun vågner stadig lige så tidligt om morgenen! Næsten præcis kl. 5.20 er hun der hver morgen. Dvs. hun får altså kun ca. 8-9 timers nattesøvn.
Hun sover ok i løbet af dagen, når hun er hjemme, 2 x ca. 1 time og et kvarter (1. lur o. 9/9.30 og 2. lur o. 14/14.30), men i vuggestuen svinger det meget, og kan variere mellem ½ time og 1 ½ time, og enkelte dage kan de kun få hende til at sove 1 lur midt på dagen. Jeg synes umiddelbart det virker som om hun ikke er klar til at sove kun 1 lur om dagen hver dag, selvom nogle af hendes jævnaldrende deroppe gør det.
Om aftenerne begynder hun ofte at virke træt allerede v. 17-tiden, men ofte liver hun lidt op igen efter aftensmaden, og så er der gang i den, indtil vi prøver at lægge hende v. 20-tiden. Hvis vi forsøger før, selvom vi tror hun er træt, nægter hun bare at give efter for søvnen. Det er som om hun skal helt ud på kanten, før hun ikke kan modstå søvnen.
Jeg synes ikke umiddelbart de 8-9 timers søvn om natten virker som særlig meget, og det er jo heller ikke fordi hun sover vildt meget i løbet af dagen. Men vi kan bare ikke få hende til at sove længere. Når hun vågner kl. 5.20, så vil hun op og igang med dagen. Hun gider absolut ikke putte og sove videre i vores seng. Ofte virker hun dog træt allerede efter et par timer, hun har været oppe, så ingen tvivl om, at hun ville have godt af at tage lidt længere søvn om morgenen.
Lyder det ikke som om hun sover alt for lidt? Der er selvfølgelig forskel på børn, og jeg prøver ikke at sammenligne med dem, hvis børn sover 13 timer om natten og den slags.... men alligevel! Synes hun virker som om hun har brug for mere.
Hvad er din opfattelse af sagen, sover hun for lidt, eller er det bare hendes behov, der ikke er så stort? Har du nogen tips til, hvad vi evt. kan gøre, for at ændre situationen lidt, for alle parters skyld?
Med venlig hilsen
Elisabeth