Svar: Sover hun for lidt?
17. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Elisabeth
Når jeg angivet tider for børns søvn så er det ud fra en gennemsnitlig betragtning, det betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre ... men der er naturligvis grænser for hvor lidt børn kan tåle at sove. Derfor er det rigtig godt at du fortsat holder fast i at hun gerne må sove to lure dagligt, så hun får de afbræk hun har brug for, for lige at få bearbejdet lidt af alle oplevelser og samtidig også lade kroppen få lidt fysisk ro og mulighed for at vokse :)
Men ellers handler det jo meget om at se på hvordan hun virker og ser ud til at trives. Hun skal have overskud til at møde hverdagen, til at lære og udvikles. Hun må ikke gå og pylre dagen lang, hun skal kunne koncentrere sig mere og mere, udfordre sig selv, have en naturlig nysgerrighed og lyst til at lære og vise overskud i forhold til dette.
At hun vågner tidligt skyldes sandsynligvis at hun er en lille lærke, det vil sige en pige, hvor morgenen er den bedste tid, det er der hun leger, tænker osv. bedst. Ligesom vi voksne kan være A-mennesker, det er måske det hun er :)
Du fortæller at hun ofte er træt efter et par timer og jeg tænker at I her må prøve at give hende en tidlig formiddagslur, når der er mulighed for det. I er nødt til at være lidt fleksible og prøve at gribe de tidspunkter, hvor hun umiddelbart virke til at kunne få sovet lidt. Om aftenen må I nogle gange prøve at give hende aftensmad meget tidligt, gerne allerede kl. 17.30, hvis I oplever at hun er træt der, simpelthen for at få hende i seng og få sovet lidt mere.
Og så andre dage, ja så må I bare indstille jer på at hun er en pige, som ikke sover helt så meget som gennemsnittet og at det er okay så længe hun trives :)
I skal sikre jer at hun får god og sund mad hele dagen igennem og at I sammensætter hendes kost, så den virker positivt på søvnen. Det vil sige ikke give hende for meget sukker, saftevand eller søde og sukkerholdige fødevare/drikkevarer i det hele taget. Sukker virker som speed og nogle børn er utroligt følsomme overfor dette. Hold derfor fokus på at alle måltider, og især de små lidt hurtige mellemmåltider ikke indeholder f.eks. kiks, tørret frugt og sød yoghurt, men i stedet en grovbolle, tykmælk som du selv søder og frisk frugt.
Jeres datters søvnbehov kan sagtens være mindre end hos de fleste børn, men prøv stadig at få hende til at sove på de tidspunkter, hvor du erfaringsmæssigt fornemmer at hun er træt. Også selvom det nogle gange betyder at hun så går meget tidligt i seng og ikke når at spise aftensmad sammen med I andre den dag - søvnen må prioriteres en gang imellem :)
De dage, hvor hun går sent i seng, så slut dagen med en havregrød, så hun bliver fyldt ekstra op inden natten. På den måde kan I være heldige at strække tiden inden hun vågner igen - hun vågner måske fordi hun er sulten ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske