Brev:
Stoppe med amning før sengetid?
17. april 2010
Alder:
12 mdr.
Stoppe med amning før sengetid?
Hej igen,
Min datter på 1 år bliver stadig ammet om aftenen før hun skal sove, og det er blevet en del af putteritualet. Vi har meget svært ved at geare hende ned om aftenen, men oftest, når hun bliver lagt til, så falder hun til ro, hvorefter jeg lægger hende i seng, og så falder hun - som regel - i søvn uden de store protester.
Men egentlig ville jeg snart gerne stoppe med amningen, da jeg burde gå igang med noget medicin, man ikke må tage, mens man ammer (ikke livsvigtig medicin ganske vist, men noget der ville være godt for mig). Desuden ville det jo være rart, hvis andre end mig også kunne putte hende.
Men hun virker stadig glad for amningen, og så længe hun er det, synes jeg det er svært at give hende en "kold tyrker". Dog indimellem, hvis hun ikke er træt nok, når jeg ammer hende, så kan hun finde på at ligge og grine, hvorefter hun bider mig - og det gør altså ondt med alle de tænder hun har....
Vi har prøvet at farmand skulle putte hende uden at hun er blevet ammet, men hun bliver helt afsindig, og jeg må indrømme jeg slet ikke har hjerte til bare at lade hende være ked af det, så det har altid endt med, at hun alligevel har fået brystet. Hvorefter hun falder i søvn uden problemer.
Er der nogen kneb man kan benytte, når man skal vænne dem af med den sidste ammetår, og hvad skal vi i stedet finde på at geare hende ned med, når det hidtil kun har været brystet, der har virket? Læse bøger og synge, har hun tilsyneladende ikke lyst til eller i hvert fald ikke ro til. Indimellem ser vi noget roligt i tv, og så kan hun godt sidde og putte, men når vi så skal til at lægge hende, så er hun fuld af energi igen.
Med venlig hilsen
Elisabeth