Svar: Er det ok at bruge sut?
18. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Tusind tak for dit tilbud om overnatning og logi - sikken service, det kunne helt sikkert være rigtig hyggeligt :)
Med den alder din datter har og den beskrivelse du giver af hende, så synes jeg du skal prøve at lade hende få den sut og se om hun så sover bedre og mindre afbrudt. Der er i princippet ikke spor i vejen for at hun falder i søvn med sin sut eller får den en enkelt gang, fordi hun drømmer og den hjælper hende videre i søvnen. Mange børn bruger sutten på denne måde og det trives alle med.
Det er kun et problem, hvis barnet begynder konsekvent at vågne hver time i forventningen om at mor eller far putter sutten i munden på barnet - men det er der jo ikke tale om hos jer og man skal ikke tage problemerne på forskud. Så lige nu, hvor det tilsyneladende virker super godt at give hende den sut og hun så sover 5-10 sekunder efter uden problemer, så giv hende den. Giver det så problemer senere, så må vi tage den derfra :)
Det vigtigste er jo at du trods alt har tankerne med dig og ikke bare 'robot-agtigt' giver hende den i munden hver gang hun giver lyd fra sig ... :)
Ro på, det lyder fint at forsøge med den sut :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske