Brev:
Lillemanden vågner ofte om natten
23. juni 2004
Alder:
7 mdr.
Lillemanden vågner ofte om natten
Kære Helen
Tak for en forrygende god brevkasse.
Jeg har en dejlig dreng på 7½ mdr som vågner ofte om natten.
Vi putter ham om aftenen alt mellem kl. 19 og 20.00 og det går faktisk rigtig fint, sover i sit eget værelse. Jeg ammer ham inden han puttes.
Han vågner nogle dage allerede kl. 23 og skal så have sutten og så igen måske kl. 01 og skal have sutten og så kl. 03.00 og så ammer jeg ham og han falder fint i søvn med det samme igen i egen seng og så er han der igen ved en 05 tiden og der kan vi som regel bare tage ham op i vores seng og så kan han sove videre alt mellem ½ - 1½ time.
Når han vågner og er ked om natten går jeg ned til ham på hans værelse forholdsvis hurtigt og så snart han får sin sut og en hånd over håret så putter han sig om på siden og sover dejligt videre, så jeg tror ikke at det er fordi han er sulten, men simpelthen fordi han er lidt utryg.
Amningen kl. ca. 03.00 er blevet en vane for der har jeg prøvet at strække den til siden han var helt lille. Jeg har siden han var nyfødt prøvet at holde mig til amning hver 3. time og ikke sådan i tide og utide (han havde lidt kolik så jeg fandt hurtigt ud af at det var bedst at strække måltiderne ellers fik han rigtig ondt)
Nå, men ellers er det nok interessant for dig at vide hvad jeg giver ham at spise i løbet af dagen han ammes om morgenen og får havregrød med frugmos formiddag, fuldkornsgrød med frugtmos igen eftermiddag el. Øllebrød og så kartoffel, gulerod, ærte, brocolli mos med kødbolle til aften. Sommetider får han lidt yoghurt med banan el. anden frugt som mellemmåltid i løbet af dagen.
Jeg ammer stadig 3-4 gange i løbet af dagen, vil egentlig gerne drosle ned, men kan ikke rigtig finde ud af, hvordan jeg skal gøre det bedst.
Der var en periode for et par mdr. tilbage hvor han vågnede mere eller mindre sharp kl. 03.00 fik ammetår og sov videre til kl. 06.00 det var jo flot og alle var glade. Nu syntes jeg det er ved at være hårdt sådan at skulle vækkes sommetider 4 gange på en nat og det ville være dejligt, hvis du kunne sige mig, hvad jeg kan gøre for at lære ham at sove igennem og også fortælle mig, hvordan jeg nemmest drosler ned på amningen.
Jeg synes i øvrigt også at han er noget "larmende" når jeg giver ham mad. Jeg er sommetider i tvivl om han er rigtig sulten eller ej, men jeg får da maden i ham. Men han kan godt være lidt utilfreds om det er fordi han er meget sulten eller ej det kan jeg faktisk ikke rigtig finde ud af - skal helst have noget i hånden, men jeg synes det er kedeligt at lære ham at han skal "lege" når vi spiser. Burde kunne sidde og hygge sig med den dejlige mad, jeg har lavet til ham eller?
Glæder mig til at høre hvad du kan foreslå os.
Ellers er han sund og rask. En bestemt lille mand som gerne vil underholdes.
Tak for en suveræn brevkasse.
Kærligst Luise