Svar: Lillemanden vågner ofte om natten
23. juni 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Luise
Umiddelbart tror jeg du skal øge din dreng med et ekstra måltid, således at han får fire måltider i løbet af dagen.
En plan kunne se således ud:
Morgen: bryst
Formiddag: grød
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: grød og evt. bryst
Aften: grøntsagsmos med kød eler fisk, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: bryst
Jeg tænker at hvis du får fyldt mere fast føde i ham, så vil dette udgøre det for det nok forholdsvis store mælkebehov, som han har nu i og med at han ammer så meget som han gør. Mælken mætter ham ikke godt nok mere, men den fylder op i maven og giver dermed ikke plads nok til en mere mættende fast føde.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at amningen om natten er en vane, på samme måde som det at vågne for at få sutten er en vane. Han kan dog også være tørstig, men i forhold til hans alder er der ikke ernæringsmæssigt grund til at bibeholde amningen om natten og i stedet kan du tilbyde ham vand at drikke.
Amning om natten er med til at holde mælkeproduktionen oppe fordi man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon. Jeg synes fortsat du skal amme din søn, men det vil være fint at drosle det ned, således at du ammer om morgen og om aftenen, og hvis nødvendigt tilbyder brystet en enkelt gang i løbet af dagen. Resten af sit behov skal han have dækket via skemad og af en kop.
Med hensyn til at sidde med noget i hånden, så synes jeg egentlig ikke at dette er noget problem:o) Spørgsmålet er om det egentlig drejer sig om at han gerne vil være og være deltagende, når han spiser? Hvor god er han til at tygge? Kunne du evt. give ham en skorpe i hånden, som han kan sidde og bidde i og hygge sig med, eller en kartoffelbåd eller lignende?
I hvert fald vil de fleste børn omkring 8 mdr´s alderen begynde at tygge og du kan begynde at give ham små stykker grøntsager og små snitter brød. Pastaskruer og lignende. På den måde vil hele spisesituationen blive mere hyggelig for jer alle.
Tak for dine rosende ord og fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske