Svar: Mad og flaske - 11 mdr.
18. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære J.
Det er fortsat helt relevant at jeres dreng får 2 flasker dagligt, det anbefales til han er 1 år. Men i 12 måneders alderen udgår den ene flaske normalt og han begynder at kunne nøjes med kun en enkelt flaske dagligt. I løbet af 1-2 måneder udgår denne så også og erstattes evt af en kop mælk og en godnathistorie.
De fleste børn vil kunne trappes stille og roligt ud af deres tidlige morgenflaske, så lige nu får han den og det er fint - det gør at han sover til næste morgen tidlig og sover godt. Men prøv at give ham mindre og mindre, så han stille og roligt helt lærer at undvære. Hvis han lige nu drikker 150ml, så give ham 125, så 100, så 75 osv. indtil han helt kan undvære at få noget.
Samtidig vil det være super godt, hvis I kunne erstatte flasken med noget andet, en puttebamse, putteklud eller lignende. Den skal introduceres allerede om aftenen, når han bliver puttet til natten, den skal indgå som en fast del af putteritualet både dag, aften og evt. nat, hvis han har en opvågning der. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en puttebamse til sig, så det vil være rigtig fint at arbejde lidt på dette netop nu.
Flasken inden putningen om aftenen skal som sagt også erstattes med en kop mælk og en godnathistorie, og den kan trappes stille og roligt ud på samme måde som den tidlige morgenflaske er blevet det :)
Jeres dreng har ikke nogen afhængighed af flasken, forstået på den måde at han ikke kan sove uden. Han får sin flaske som en del af sit putteritual og sover derfor rigtig godt indtil kl. 03, hvor han får en ny flaske og sover videre. Det lyder som et helt reelt behov og jeg synes ikke det er problematisk lige nu og med den alder han har :)
Det er helt naturligt at hans appetit svinger og at han spiser mere og mere selektivt end tidligere, men hans modstand mod maden handler også om at han nu gerne vil spise selv og det er således ikke nødvendigvis maden han ikke bryder sig om - men det at blive madet han ikke har lyst til.
Med den alder han har kan han sagtens spise med en gaffel og kan også spise med fingrene. Prøv derfor at give ham mad som appellerer til ham i farverne og som er i forskellige stykker, som han selv kan spise. Det skal være maden der er interessant og netop det at spise selv, som skal motiveres - i stedet for legetøj :)
Server maden på en opdelt tallerken, hvor du ligger lidt forskelligt i hver rum og ikke særlig meget af gangen. Hvis du lægger for meget på tallerkenen, så bliver det uoverskueligt. Så lidt brød i det ene rum, pasta i et andet, grøntsager i et tredie, sovs i et fjerde osv.
For mig er det lidt et skråplan at lade ham gå til og fra bordet imens han spiser ... men vi er jo forskellige og hvis I synes det virker bedst sådan og I alle trives med det, så er det jo godt :) Det samme gælder naturligvis regler om legetøj - I er nødt til at gøre det, som I synes virker i jeres familie og som I har det godt med. Der er mange måder at opdrage på og det er helt fint.
Jeres dreng lyder til at være glad og til at trives og udvikle sig godt - han lyder ikke umiddelbart til at mangle noget, så prøv at tage det afslappet de dage, hvor han ikke spiser så meget. Det er som sagt helt okay at appetitten varierer lidt :)
Vindruer kan være lidt farlige for børn, de sætter sig let fast i halsen. Derfor kan det anbefales at man skrælle dem og også gerne skærer dem i kvarte, så han kan spise dem :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske