Svar: Frisk og vågen midt om natten
18. april 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Mattis mor
Når børn pludselig vågner midt om natten, tydeligt virker udsovede og med lyst til leg og hopla, så er det nærliggende at se på hvordan barnet sover om dagen.
Det kan handle om at han nu er nået en alder, hvor han naturligt kun har brug for at sove en lur dagligt, f.eks. sove middagslur fra 12-14 ... Hvis han således stadig sover formiddagslur, så skal I måske arbejde på at den skæres væk nu.
Det kan også være at han nogle gange tager en powernap sidst på dagen efter kl. 16, fordi han er træt efter en lang dag i pasningesordning osv. og al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt 'æde' af nattesøvnen. Enten ved at han ikke er til at få i seng, at han står meget tidligt op om morgenen eller ved at han får en vågenperiode midt om natten.
Det kan altså hjælpe jer at se lidt på dagens rytme og søvn i løbet af dagen ...
Når han vågner så er det vigtigt at I i første omgang ikke gør en masse, men prøver at signalere at det er sovetid nu. Hvis han pludrer og hygger sig så må han gøre det - så falder han i søvn igen og I behøver ikke gøre noget ved det. Hvis han derimod vågner og græder, så skal I naturligvis være der for ham og give ham den tryghed han behøver :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske