Brev:
Mælkedranker om natten
19. april 2010
Alder:
8 mdr.
Mælkedranker om natten
Hej Helen,
Først og fremmest tak for en god brevkasse!
Jeg skriver til dig, da jeg har brug for nogle råd til at komme ud af en ond ”amme-cirkel”.
Min datter Maja på 8 mdr. er en mild og glad pige, som er meget morsyg. Hun ELSKER at blive ammet, hvilket ud over at være mad også er ensbetydende med søvn og tryghed. Jeg har desværre aldrig kunnet få hende til at tage sut, så jeg fungerer vel også som en slags sut. Sutteflaske gider hun heller ikke.
Om aftenen vil hun kun være hos mig og helst ligge på ammepuden og sutte til jeg går i seng. Jeg har flere gange forsøgt at få etableret et putteritual, hvor jeg sad i soveværelset og ammede hende til hun næsten sov, hvorefter jeg lagde hende i hendes seng. Men så snart hun ramte madrassen slog hun øjnene op og begyndte at skrige, hvorefter jeg gik rundt med hende i timer og vuggede hende og sang eller snakkede roligt til hende – mens hun skreg. Efter 14 dage uden egentlig fremgang gav jeg mere eller mindre op. Jeg har det bestemt heller ikke godt med, at hun skal græde sig i søvn hver aften, hvilket nok også var en af grundende til, at jeg opgav.
Om natten sover hun ved siden af mig i min seng, hvor hun ligger klistret op ad mig og helst med brystet i munden HELE natten. Jeg forsøger (de gange jeg kan holde mig vågen) at få lirket brystet ud, så snart jeg kan fornemme, at hun sover. Men det varer ikke længe, før hun vågner og igen forlanger brystet. Nogle nætter synes jeg nærmest ikke, at jeg har sovet, og jeg er fuldstændig radbrækket af at ligge på siden hele natten.
Om 2 uger starter jeg på job, hvor jeg jo har brug for noget mere sammenhængende søvn for overhovedet at kunne bruge min hjerne, mens jeg er på arbejde.
Jeg har længe gerne ville ændre på denne dårlige vane, men ved ikke, hvordan jeg bedst griber det an. Vi har en pige på 3 år, som stort set kommer ind i vores seng hver nat, og jeg ønsker jo ikke, at hun skal blive vækket af den lille. Jeg har tænkt, om jeg skal flytte ind på min store piges værelse og sove der, så min mand tager sig af Maja. Men han sover så dybt, at jeg ikke tror, at han kan høre hende, hvis hun græder. Desuden er jeg bange for, at han skal lægge sig på hende, da han er helt væk, når han sover. Det skal lige tilføjes, at min mand rejser rigtig meget, hvorfor jeg ofte er alene med pigerne.
Et andet problem ved al den natamning er, at Maja får fyldt sig så meget med mælk om natten, at hun ikke gider at spise om dagen. Det eneste jeg kan få i hende er havregrød. Alt hvad der hedder grøntsagsmos, kartoffelmos, familiens aftensmad og rugbrødshapsere bliver afvist.
Maja er endvidere lige startet i vuggestue, hvorfor det er naturligt at hun søger ekstra tryghed (bryst). Jeg vil derfor ikke ændre for meget, mens hun bliver kørt ind. På den anden side gør amningen måske, at hun savner mig/trygheden endnu mere, mens hun er i institutionen og dermed ikke trives der. Så jeg tænker, om det måske var bedst at få ændret på den dårlige vane hurtigst muligt.
Jeg er klar over, at jeg gør hende en bjørnetjeneste ved at fortsætte i dette mønster, men kan ikke helt overskue, hvordan jeg får ændret på de dårlige vaner, så jeg håber, at du har nogle råd, der kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Majas mor