Svar: Mælkedranker om natten
19. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Majas mor
Med den alder Maja har nu har hun brug for 3 amninger i døgnet. Disse amninger kan meget fint ligge aften, sen aften og tidlig morgen - det er altså amningerne om dagen der skal helt væk og erstattes af rigtig mad og så er det slut med at ligge med brystet i munden mere eller mindre hele natten igennem :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, små stykke frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende og suppleres derudover med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, for at sikre hende nok mæthed. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas, passende til hendes alder. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og mos, det kan være kartofler der moses med sovs og frikadellen i stykker. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og puttes i egen seng.
Sover uden mælk og for sig selv indtil næste morgen tidlig, hvor hun så får lov til at komme over til dig, blive ammet og sove i din favn.
Sut er udelukket, den har hun ikke brug for - det samme er flasken. Hun kan fint få sit behov for både sut og mælk stillet hos dig.
Men en klud ved ansigtet kan være en god idé, gerne en der dufter lidt af dig og som du konsekvent har hos hende, når hun ammes og også når hun puttes. Den skal forbindes med noget trygt og rart og være en naturlig del af det at være hos dig som er tryg og rar :)
Du kan overveje hvad metode du vil bruge. Det er naturligvis en mulighed at Maja og far sover sammen og du holder dig væk ... modsat skal hun jo også stadig ammes og hun må gerne få din tryghed og nærhed, hun skal bare ikke have mælk hele natten :)
Du kan overveje om hun skal lære at sove i sin egen seng med det samme eller om du er mere til at tage tingene i etaper. Du skal altså overveje om du vil arbejde på at få hende fra din favn ned i sengen og sove der - det kan du godt arbejde på med den alder hun har - eller om du hellere vil gå stille og roligt til værks. Det kunne du f.eks. gøre ved at du lagde dig og ammede hende liggende - enten i børneværelset eller i soveværelset og lod hende falde i søvn, der hvor du i første omgang ønske hun skulle sove...
Hvis du har et ønske om at hun skal lære at sove på eget værelse i forbindelse med ammenedtrapning kan det være en idé at lægge en stor madras på gulvet i værelset og amme hende der, flytte dig og lære hende at falde i søvn liggende hos dig men uden brystet i munden.
Hvis du har et ønske om at hun skal lære at sove uden brystet først, så kan du amme hende i din seng, igen lære hende at kunne nøjes med din nærhed, dine kærtegn osv. og lade hende falde i søvn i din seng. Her skal du så sikre dig at hun ikke kan trille ned og slå sig ... Og så kan du amme hende igen, når du selv går i seng og derefter flytte hende til egen seng og lade hende sove i egen seng, væk fra dig indtil hun om morgenen har brug for dig igen.
Der er rigtig mange måder at gøre tingene på, men en ændring skal der til ... :)
Jeg vil anbefale dig at læse min nye bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Læs både det kapitel som handler om børn i 6-7 måneders alderen der skal lære at sove uden at få mælk om natten og også det kapitel der handler om børn i 8-9 måneders alderen og søvnassociationer og ændringer her :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske