Svar: Rugbrødshapsere
19. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære lillemandens mor
Det lyder bestemt som om at der er godt med fremgang hos jer, og jeg synes ikke det problematisk at din dreng nu spiser færdiglavet mos svarende til hans alder og først nu skal igang med brødhapsere - det skal nok komme :)
Det er vigtigt at du prøver at give ham hapserne ind i siden af munden, så han med det samme prøver at tygge sammen omkring dem. Gives de foran i munden, så er det sværere for ham og risikoen for fejlsynkning og opkastningstendens er større.
Det vil også være rigtig godt at du giver ham hapserne med dine fingre, så han fornemme at når han får mad på denne måde skal det tygges. Hvorimod den mad han får på en ske, mere eller mindre kan synkes. Det kan altså hjælpe ham, at du giver maden forskelligt alt efter om det er synkemad eller tyggemad han får :)
Så vil det også være rigtig godt at du forsøger at give ham andre typer brødhapsere, for det kan også have noget med rugbrød og den konsistens at gøre. Du kan f.eks. prøve at bage nogle boller (se f.eks. hvordan du laver havregrynsboller i babykøkkenet her på siden) og give ham dem med lidt smør og måske lidt frugtmos på.
Også små bidder af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller små bidder af et par godt kogte pastaskruer eller lignende, vil være rigtig godt at give ham, - altså forsøge at give ham små hapsere af forskellige ting, for at lære ham det at spise og smage mad i stykker og med lidt forskelligt konsistens. Og hele tiden prøve at få det ind i mundvigen og ikke foran ind i munden :)
Det er rigtigt at nogle børn springer stadiet med grov mos over og går direkte fra skemaden til tyggemaden :)
Og så er det et spørgsmål om at øve sig - også i forhold til at hans brækrefleks let aktiveres. Han skal lære at finde ud af hvor langt ind i munden mad kan komme og øvelsen får han kun ved at du giver ham mad i hånden, som han kan sutte på, opbløde med spyt osv.
Du behøver ikke give ham rugbrød om aftenen, han kan fint få lidt af jeres mad i stykker og sin mosede mad ved siden af :)
Jeg tror jeg tidligere har sendt dig en plan for dagen, men du får den lige igen, for en sikkerheds skyld:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ havregrynsbolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur ca 9.30
Frokost 11-11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Giv også gerne lidt godt kogte pastaskruer, små stykke frikadelle eller lignende som hapsere. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost - smøreost eller ost i stænger, frisk frugt i hånden, evt. lidt tykmælk eller lignende med revne æbler eller lidt moset banan. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, risotto, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefileter osv. Helt almindelig mad. Noget i stykker og noget er moset, f.eks. moses kartofler med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød for at sikre at han er mæt nok til natten.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Ammes igen sen aften eller en gang i løbet af natten, som du gør nu
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske