Svar: Overgangsmad - 4 mdr.
19. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sanne
Det lyder som om at din datter er en lille sulten pige, hun lyder til at have behov for brystet lidt ekstra i øjeblikket og det er helt fint - hvis du ellers kan holde til det ... at amme 9-10 gange i døgnet er jo en del ...
Måske skulle du prøve at arbejde lidt på at få hende til at spise lidt mere sammenhængende, få lidt mere mælk på en gang - mod at der så kunne gå lidt længere tid imellem amningerne. Modsat kan det også være udtryk for at hun lige nu har behov for at øge din mælkemængde lidt og netop ved at amme hyppigere, så øges mængden af mælk. Det giver mere mælk at amme hver 2 time, det giver ikke mere mælk at amme 40 minutter i stedet for 20 minutter - hvis du forstår hvad jeg mener :)
Det er super godt at hun er igang med skemaden og det virker også som om at hun tager fint imod, men stadig har hun brug for lidt tid til at lære teknikken og kun få lidt af gangen. Det vil dog være helt fint, at du nu begyndte at give hende skemad 2 gange dagligt og du må gerne variere mellem forskellige former for grød - risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoa og du kan variere yderligere ved at komme forskellige typer af frugtmos på som topping.
Derudover kan du begynde at give hende lidt grøntsagsmos, det kan være mos lavet af kartoffel, gulerod, blomkål eller broccoli som du kan starte med :) Hun skal som sagt ikke have store mængder og det er fint at maven kan følge med, derfor skal du også fortsat tilbyde hende vand af kop sammen med måltiderne og også stadig amme hende inden hun puttes til lur.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8: Ammes og får evt. en lille morgenlur her, ligesom nu :)
Formiddag 9: Tilbydes lidt grød af forskellig slags, du må gerne variere fra dag til dag og også gerne variere med lidt forskellig frugt eller bærmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til lur kl. 11.30 ligesom nu og ammes som nu når hun vågner, hvis hun igen har brug for det.
Ammes sandsynligvis igen inden hun puttes til dagens sidste lur
Aften 17.30: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Ammes og sover videre
Midt nat 02/03: Ammes og sover videre
Som du kan se har jeg forsøgt at lave en plan som passer nogenlunde til det du har skitseret - men nu med skemad to gange dagligt.
Når du ammer hende, så prøv at give hende fra det ene bryst først, så hun spiser godt og effektivt der, bøvse, pludre, skift hende osv. og giv hende så fra modsatte bryst inden hun puttes til lur igen. Ved at amme hende fra begge bryster mellem hendes lure kan du sikre at mælkemængden øges. Næste gang hun så skal ammes, så starter du der, hvor hun stoppede sidst, får hende til at spise godt og effektivt der, skifter hende osv. og tilbyder så modsatte bryst inden hun skal sove igen.
Hvis du gerne vil trappe ud af amning og overgå til flaske, så kan det være en idé at du prøver at malke lidt ud, så hun får din mælk på flasken. Du kan også forsøge med forskellige typer af mme, fordi de smager forskelligt, du kan tilmed forsøge at komme lidt sukker i mme, for at se om hun så bedre kan lide smagen. Det kan være 1 tsk. sukker i 100ml mme og det skal naturligvis trappes ud i takt med at hun begynder at acceptere det.
Det kan også hjælpe at forsøge med forskellige typer af flasker / flaskesutter. Prøv f.eks. med en elastisk flaskesut, det laver blandt andet Pigeon og Tommy Teepee - måske også Nuby - nogle af de børn som er rigtig glade for brystet vil godt acceptere en elastisk flaskesut ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske