Svar: Drikke nok væske
19. april 2010
Alder:
10 mdr.
Hej
Det lyder ikke af særlig meget din datter får indenbords og umiddelbart lyder det ikke tilstrækkeligt til at dække hendes væskebehov ... Men, når det er sagt, så er det vigtigste jo at hun trives og virker til at have det godt og du må et eller andet sted stole på, at hvis hun er tørstig og får tilbudt vand, ja så drikker hun ... Du er nødt til at tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Det er fint at holde fast i de 2 flasker dagligt indtil hun er 1 år og derudover give hende vand og evt. lidt sødmælk af en kop sammen med maden. Den bedste tørstslukker mellem måltiderne er vand og det er fint at det er tilgængeligt, du kan også prøve at have en vandflaske stående, fordi det kan være sjovere at drikke af den end af en kop.
Og så må du holde øje med hendes vandladninger. Hendes urin må ikke blive gul og koncentreret, det er vigtigt at urinen er klar og at hun tisser :)
I væskeregnskabet ligger naturligvis også lidt af den væske hun får via maden, f.eks. sovs, eller frugt hun spiser osv. Men det er naturligvis vigtigt at hun også drikker nok :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen - hvis hun på nogen måde virker sløv, ikke tisser osv. så skal hun naturligvis ses af lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske