Svar: Sover kun lur i barnevogn
19. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Din datter sover sandsynligvis kun i sin barnevogn, fordi hun har lært det sådan. Hun forbinder luren om dagen med at blive puttet der og med at skulle vugges eller trilles i søvn.
Det ændrer sig sandsynligvis ikke uden at du gør en aktiv indsats for det - i hvert fald ikke sålænge hun ikke er ældre end hun er .. Du skal naturligvis overveje hvor vigtigt det er for dig at hun kan sove inde i sin seng om dagen, det er jo den lune tid vi går i møde og i princippet kan hun jo sagtens sove sine lure i barnevognen. Hun kan også lære at sove uden at du triller hende ved at du hele tiden stopper med at trille, afventer, lytter, græder hun så triller du igen, stopper, afventer osv. så hun til sidst lærer at sove uden at være i bevægelse.
Du kan gøre det at du prøver at putte hende i barnevognen indendøre, så hun starter med at lære det. Nogle vælger også at bruge barnevognskassen i sengen, fordi barnet så i princippet puttes som det plejer, men dog indendøre.
Du kunne også vælge at sige at hun naturligvis kan sove i sin seng om dagen, når hun kan om aftenen og så arbejde konsekvent på dette. Sikre dig at putte tidspunktet er rigtigt, sørge for at bruge samme ritual aften som dag og har hun brug for at blive vugget lidt, så kunne du evt. købe nogle brio bedrockers til sengen. Men kan hun sove uden at blive vugget om aftenen, så kan hun også om dagen...
Læg mærke til hvornår det er hun falder i søvn, når du kører med hende og prøv at putte hende på det tidspunkt, netop fordi du så rammer der, hvor hun må forventes at være parat til at sove.
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske