Svar: Afbrudt nattesøvn på grund af sutten
19. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Linette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng har fået det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, som handler om at jeres dreng har lært at sove med sutten i munden og kun kan sove med den ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, skifter stilling, sparker dynen lidt af, putter os lidt ekstra med dynen, retter på puden osv. og børn har også disse opvågninger. Det er helt fint at barnet falder i søvn med sutten i munden om aftenen, men når barnet sover tungt, så vil alle muskler i kroppen slappes og sutten derfor falde ud.
Hos jer er I kommet ind i en vane med at komme sutten i munden på jeres dreng, hver gang han har en af sine små opvågninger og det er derfor han vågner hele tiden. Han har ligesom lært at når han har brug for stillingsskift, sparker dynen af sig, har brug for at blive puttet igen osv. så har han også brug for at få sutten i munden og det sørger I for at han får. Problemet er altså opstået ved at du konsekvent har givet ham sutten i munden, hver gang han har en af sine opvågninger ..:(
Det første du kan gøre er derfor at forsøge at få ham videre i søvnen uden at give ham sut. I stedet skal han hjælpes videre med netop stillingsskift, beroligende, hænder, en klud ved ansigtet, puttet med dynen, evt. beroligende lyde osv.
Det næste du kan gøre er at lære ham at tage sin sut selv. Det er fint at du har fyldt sengen med sutter, så han har mulighed for at finde en sut om natten ... men han kan ikke finde ud af det selv, det er noget du skal lære ham og den læring starter om dagen.
Start derfor med at give ham sutte i hånden, så han selv skal komme den i munden - både om dagen og om aftenen. Når han om natten vågner og evt. har brug for sin sut, så tager du hans hånd, hjælper ham med at mærke efter en sut på madrassen og guider ham til at tage sutten i munden selv. Det er den eneste måde du kan gøre ham selvhjulpen på om natten.
Så du skal altså enten sørge for at få erstattet sutten med noget andet beroligende om natten, så han kan sove uden denne afhængighed hver time - eller alternativt arbejde konsekvent på at han selv bliver i stand til at finde sin sut og komme den i munden. De fleste børn vil tidligst kunne lære dette i 8 måneders alderen, mange kan først fra 9-10 måneder og frem :)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske