Brev:
Morgenen især med mad
20. april 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Morgenen især med mad
Hej Helen
Vi har lige brug for lidt hjælp, så håber, du kan give os nogle gode råd.
Det drejer sig om vores morgener, som altid ender i skrig og skrål. Selvom vi står op i god tid, så der burde være god tid til både at tage tøj på, spise og lege lidt, inden vores søn skal afleveres i børnehaven, så bliver det altid en kamp tilsidst.
For det første kan vores søn være op til en time om at spise sin morgenmad. Selvom vi er fokuseret på det, så sidder han bare og er lang tid om at komme maden i munden. Efter maden skal der børstes tænder, friseres og sådanne småting. Han går aldrig med til det frivilligt, og det ender altid med, han græder, fordi han ikke vil noget udover at lege, og vi nærmest må tvinge ham til det.
Vi har prøvet at snakke med ham om det mange gange, og så siger han også ja til, at det skal gøres, men det virker bare ikke i praksis. Han er glad nok for børnehaven, og der er aldrig noget derhenne, men det er herhjemme, problemerne er.
Han er stort set altid træt, men sover heller ikke natten igennem endnu.. Og når han så er så ked af det, bliver han endnu mere træt. Så vil han "straffe" enten sin far eller jeg ved, at det kun er den ene, der må hjælpe ham, han vil ikke sige farvel og lignende ting. Det er gerne den, der hjælper ham med tøj, mad osv., han bliver sur på og ikke vil snakke med eller have hjælp af, hvilket vel er naturligt nok.
Desuden er mønstret med maden begyndt at gentage sig til alle måltider. Han har ellers altid spist fint uden de store problemer, men nu skal det hele skæres ud på en bestemt måde, og hvis det bliver gjort anderledes, bliver han sur. Nogen gange skifter han mening, og så forlanger han nyt mad, som bliver skåret korrekt ud. Så efterhånden er aftensmaden også noget af et projekt.
Han er ellers en sød og dejlig dreng, men selvfølgelig er der kommet lidt påvirkninger efter, han er startet i børnehave. Det med maden har dog stået på længe, men er som om, det kun bliver værre, og vi frygter efterhånden måltiderne, som ellers tidligere har været så hyggelige.
Desuden vil jeg høre, hvor meget han burde sove i hans alder? Han sover 1-1½ time i børnehaven om eftermiddagen, hvilket han slet ikke kan undvære endnu. Han er meget træt, når han kommer hjem, men når han først kommer i seng om aftenen, kan der gå timer før, han sover. Er som om, at han ikke vil overgive sig til søvnen. Han bliver afleveret i børnehaven mellem kl. 7:45 og 8:45 og bliver hentet igen kl. 15:00-15:30. Han er en af dem, der har den korteste dag på hans stue, så det burde vel ikke være for lange dage eller hvad? Tit vil han ikke med hjem, når han bliver hentet, men det er vel meget normalt.
Håber, du kan hjælpe os lidt videre med nogle gode råd.
Hilsner moderen