Svar: Må jeg vække fra en lur?
20. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Gennemsnitligt har din datter brug for at få ca 5 timers søvn om dagen og 10 timers søvn om natten - altså et døgnbehov på 15 timer.
Hun har derudover brug for at få mælk ca 6 gange i døgnet, for at være dækket ind og få nok at vokse og trives af.
Hun må gerne sove 4 timer i træk om dagen, hun må også gerne sove 2 lure dagligt i stedet for 3 lure - hvis hun trives med dette. Det gør i princippet heller ikke noget, hvis hun sover 6 timer om dagen og kun 9 timer om natten, hvis I alle trives med en sådan rytme.
Men det er vigtigt at hun ikke sover dagen væk forstået på den måde, at hun pludselig begynder at vende op og ned på nat og dag, at hun begynder at få svært ved at indtage mælk nok i dagtimerne og derfor søger det ekstra om natten eller at hun sover så meget, at hun ikke får brugt sig selv motorisk, begynder at trille, pludrer med dig, klukler osv. Alt dette skal hun jo gøre om dagen og ikke om natten :)
De fleste børn og forældre trives rigtig godt med en nattesøvn på 5-6 timer og hvis barnet kan sove et så langt stræk, så vil de fleste synes det er dejligt, hvis dette stræk ligger mellem kl. 24 og 06 om natten i stedet for mellem kl. 12 og 16 om eftermiddagen. Men hvis hun bare sover og har det super fint så er det rigtig godt, man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske