Brev:
Skemad og amning - 7 mdr.
20. april 2010
Alder:
7 mdr.
Skemad og amning - 7 mdr.
Kære Helen
Så er jeg tilbage igen efter en meget kort pause.
Jeg har nogle spørgsmål angående hendes kost og mængden af amninger i løbet af en dag. lige nu ser vores dag således ud:
Alt lige fra kl 03:30 - 05:30 vågner og ammes, putter videre i mor og fars seng (nogle gange ligger hun og roder og piller os i hovedet i 1-2 timer før hun falder i søvn igen)
06.30- 07:00 står op og får grød + vand af kop evt. lidt frugtmos som topping. (her får hun enten nestle risgrød eller nestle godnatgrød) spiser måske 1/2 dl.
8:30-9.00 lidt frugtmos vand af kop, ammes og puttes til formiddagslur.
11:30 grøntsagsmos med kylling eller fisk vand af kop. rugbrødsbjælke at knave i. spiser måske 1/2 dl
13:30 ammes og puttes til middagslur
15:30 frisk frugt at sutte på, rugbrødsbjælke at gnave i. måske lidt frugtmos vand af kop. ammes
16:00 triller måske en tur i barnevognen hvis hun ikke har sovet så lange lurer.
17:30-18:00 grøntsagsmos med kylling eller fisk, vand af kop. noget at gnave i. spiser 1- 1 1/2 dl
19:00 ammes og puttes til god nat kl. 19:30
Alt mellem kl 22:30-00:00 ammes.
Jeg ammer lige nu altså 6 gange i løbet af en dag. Egentlig kunne jeg godt tænke mig at gå over til flaske men hun vil ikke have den, vi har forsøgt siden hun var helt lille med mange forskellige flaskesutter og mange forskellige væsker men det er aldrig lykkedes os at få hende til at tage den. hun vil gerne sidde og lege med flasken og bide i den og hun kan også godt lide mme for hun vil gerne drikke det af en kop. så det er jo nok teknikken hun ikke kan finde ud af.
Jeg har affundet mig med at jeg nok er nød til at amme til hun er 1 år og ikke længere har brug for mælken og det er også helt ok, det var jo et valg jeg traf da hun blev født at jeg ville amme. men det kunne være rart hvis hun bare engang imellem ville kunne tage en flaske så vi kunne få hende passet.
Jeg går derfor og glæder mig lidt til hver gang jeg kan trappe en amning væk da det jo giver mig flere timer i døgnet hvor jeg kan tage lidt ud for mig selv.
Mit spørgsmål mht amning er derfor:
- hvor mange anminger har hun egentlig brug for når hun er 7 mdr?
- hvornår kan jeg trappe yderligere ned?
- kan jeg stoppe helt med at amme når hun er 1 år også selvom hun stadig ikke tager en flaske?
Det næste er omkring hendes skemad. Hun er meget svær at få noget i. Hun vil faktisk kun spise nestle risgrød og godnatgrød (det er derfor jeg bruger den om morgnen) jeg har forsøgt både at lave hjemmelavet hirse, havre, øllebrød og risgrød men hun vil ikke have det. hun klapper i som en østers efter første mundfuld hvor hun er li ved at kaste op. det er jo nok fordi det er lidt grovere i konsistensen men jeg har forsøgt at blende det og det hjælper ikke.
Nogle dage vil hun næste ikke spise ligemeget hvad det er. jeg synes jo ikke rigtig jeg kan trappe amninger ned når hun ikke vil spise sin faste føde. Hendes grøntsagsmos med kød spiser hun med stor lyst, hvis det altså er blevet blendet helt glat. Hun har ikke noget imod at sidde og gnave i brød og frisk frugt og bruger gladeligt sine tænder til at bide stykker af som hun så spytter ud igen.
- hvad kan jeg gøre for at få hende til at spise mere?
jeg kunne jo godt tænke mig at hun fik en lidt mere varieret kost men det er svært når hun ikke vil spise andet.
- hvor meget burde hun spise med den alder hun har nu?
- hun vejer ikke lige så meget som hende alderssvarende babyer. 71 cm og 7,5 kg er det en ok vægt? min sp vil gerne have hende kontrolvejet.
Puha det blev vist en lidt lang smørre, håber du kan finde rundt i det.
Med venlig hilsen
Mor