Brev:
Svært ved at finde ro og hyppige amninger
20. april 2010
Alder:
3 mdr.
Svært ved at finde ro og hyppige amninger
Kære Helen
Har brug for nogle råd vedr. putning til natten samt hyppige amninger om natten.
Vores lille pige trives rigtig fint og er helt utrolig glad og veltilpas fra hun vågner om morgenen indtil hun skal i seng om aftenen. Hun sover 2-3 lure i løbet af dagen af et par timers varighed og afhængigt af hvornår hun er vågnet fra middagsluren, får hun en lur igen senere på dagen, så hun ikke når at blive overtræt, inden hun skal puttes til natten.
Hun er i løbet af dagen max. vågen 1½ time mellem hendes lure, hvor hun bliver ammet, skiftet, snakket, leget og lidt tumlet med, hvorefter hun bliver ammet igen, for at sikre mig, at hun er mæt. Herefter er hun supernem at aflæse, når hun er træt og skal puttes igen, hvor hun klynker, gaber og afviser brystet og så snart hun bliver puttet i liften med en sut og stofble ved ansigtet (det elsker hun) og stillet ud i barnevognen, glider øjnene i og hun falder i søvn.
Men problemet opstår, når hun skal puttes til natten, hvor det desværre ikke glider så nemt. Her viser hun også tydelige træthedstegn og hun bliver puttet ca. kl. 19.30 (afhængig af hvornår hun stod op fra eftermiddagsluren, så hun kan nå at blive træt igen til natten). Men når hun her lægges i liften på samme måde som om dagen, så græder hun helt ulykkeligt og fægter med arme og ben. Det virker som om, hun slet ikke kan overgive sig til søvnen, men hun virker samtidig utrolig træt og øjnene falder hele tiden i, men jeg skal alligevel kæmpe 2 timer hver aften, for at få hende til at falde i søvn.
Jeg svinger liften eller tager hende i favnen og svøber hende i dynen med sut og stofble og ender ofte med at "gå hende i søvn", hvilket har bedst effekt, men samtidig vågner hun alligevel mange gange under sådan en gåtur. At svinge liften kan jeg jo heller ikke blive ved med, idet hun snart vokser ud af den, så jeg ville så gerne have en god rutine om aftenen, hvor liften ikke indgår, men at putte hende i hendes tremmeseng uden at blive vugget først, er helt umuligt - hun falder slet, slet ikke til ro. (Tremmesengen er lavet hyggelig med sengehimmel, sengerand og et par bamser).
Skal vi bare affinde os med, at hun skal gås i søvn et par timer hver aften, nu hvor hun ikke er ældre og så regne med, at hun på et senere tidspunkt kan blive puttet direkte i sengen eller er der mon noget, vi kan gøre anderledes, så aftenerne ikke er så hårde? Jeg vil lige nævne, at jeg bestemt ikke føler, hun har kolik - hun virker bare meget overtræt.
Og nu til natteamningerne....:
Hun bliver fuldt ammet i løbet af dagen med ca.
2½-3 timers interval, men inden jeg går i seng ca. kl. 22.00-22.30 får hun en flaske mme, for at sikre at hun er ordentligt mæt. Hun sluger ca. 50-70 ml i søvne, hvilket selvfølgelig ikke indikerer den helt store sult, men så ved jeg i hvert fald, at hun må være fyldt godt op til natten og burde kunne sove flere timer.
Men kl. 01.00 melder hun sig allerede igen og kan ikke nøjes med kærtegn eller sutten, så hun kommer over i min seng og bliver ammet og spiser ca. et kvarter, hvorefter hun spontant slipper brystet og sover igen. Resten af natten bliver hun liggende hos mig, idet jeg ikke orker at hente hende fra tremmesengen og lægge hende tilbage igen i forbindelse med hver amning, som resten af natten sker med kun 2 timers interval :o(
Det er frygteligt opslidende og jeg forstår simpelthen ikke, at hun har brug for at amme så meget i løbet af natten, når jeg er overbevist om, at hun får nok mælk i løbet af dagen og virker glad og veltilfreds og tager 300 g på i løbet af ugen.
Nætterne har siden hendes fødsel stort set været ens med de mange amninger, hvilket jeg fint har kunnet forstå og affinde mig med, mens hun stadig var spæd, men det undrer mig at hun nu i en alder af 3 måneder stadig vil spise så hyppigt, specielt når flere babyer i min mødregruppe sagtens kan undvære mælk 5-6 timer om natten (de bliver også fuldt ammet).
Når hun vågner om natten, prøver jeg først at give hende sutten eller kærtegner hende, men hun vågner mere og mere op og virker sulten og sutter som nævnt også godt og effektivt hos mig i et kvarter, så det virker på mig som om hun har et reelt behov for at få mælk.
Jeg er selvfølgelig ved at være lidt slidt af den manglende søvn og i de rigtig sene nattetimer overvejer jeg meget kraftigt at droppe alt, hvad der hedder amning og gå over til mme, idet storebror var flaskebarn, idet amningen aldrig rigtig kom til at fungere, og han sov meget, meget bedre om natten. Men samtidig elsker både hun og jeg at amme og jeg er så glad for, at det er lykkes at få amningen op at køre denne gang og jeg vil selvfølgelig ikke bare droppe det, for det må da kunne lade sig gøre at få lidt længere intervaller om natten på amning også...
Lige nu glæder jeg mig bare til hun bliver 4 måneder, så hun kan begynde at få lidt grød, så hun forhåbentlig ikke har det store mælkebehov om natten.
Kan du gennemskue, hvad søren jeg kan gøre anderledes, så vi kan få nogle længere intervaller om natten?
Ser meget frem til at høre fra dig og stort tillykke med din nye bog :o)
De bedste hilsner
A.