Svar: Svært ved at finde ro og hyppige amninger
20. april 2010
Alder:
3 mdr.
Kære A
Tak for din lykønskning og dejligt at høre at du har hørt om min nye bog - faktisk tænker jeg at den nok ville være god for dig at læse, fordi den meget fint beskriver hvad der sker med børn i din datters alder og hvorfor de pludselig begynder at sove anderledes end tidligere ... :)
Der er lidt forskellige ting som jeg umiddelbart tænker på, når jeg læser dit brev.
For det første skriver du, at din datter ofte kun er vågen i 1½ time, før hun får mad og sover igen. Hun falder fint i søvn og lyder umiddelbart til at have behov for den søvn, hvilket hun så naturligvis også skal have; men det at hun er kortvarigt vågen mellem hver lur betyder naturligt at hun sover forholdsvist tidligt hele dagen igennem og derfor har svært ved helt at overskue aftenerne. For på den ene side er hun træt om aftenen, men på den anden side måske ikke helt træt nok, fordi hendes vågne perioder har været meget korte om dagen.
Du fortæller også at hun spiser hyppigt dagen igennem og også søger brystet meget hele natten. Det kunne godt være tegn på at hun begynder at have behov for lidt mere mælk og netop ved at die hyppigt søger hun at få din mælkemængde sat lidt op. Samtidig skal du også være opmærksom på at hun ikke slatspiser og slatsover hele dagen igennem og at det simpelthen er det der gør, at hun om natten er nødt til at søge brystet ekstra, for at få sit behov godt nok dækket.
Det kan derfor være en god idé at arbejde lidt på at hun skal være mere vågen og aktiv, bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt i sine vågne perioder og også skal spise rigtig godt og effektivt om dagen - netop for at være mere rolig om aftenen og også sove bedre om natten og uden at søge brystet helt så tit.
Når det er sagt, så er der jo også børn som naturligt må spise tit for at få deres behov dækket og det kan godt være tilfældet hos jer. Det lyder jo som om at hun altid har spist mange gange over et døgn og det er måske måden amningen fungerer på for jer ... også her er der jo forskel fra familie til familie.
Det vil ofte være sådan at børn der ammes spiser hyppigere end børn der får flaske, modermælk mætter ikke på samme måde som modermælkserstatning og derfor er det naturligt at du mærker forskel på den måde din datter spiser på og den måde din dreng spiste på, da han fik fuld flaske.
Hvis du synes amningerne bliver for meget, så kan du jo naturligvis forsøge at kombinere de to ting - amning og flaske. Du har dog også ret i at i takt med at hun begynder med skemad vil der naturligt også komme lidt mere rytme ind over dagen og du vil stille og roligt også kunne forvente lidt længere intervaller mellem amningerne om natten. Men det tager tid, så tålmodighed er også vigtigt.
Og så tænker jeg også at du har ret i at det nogle gange godt kan være en god idé at se tiden lidt an og lige vurdere om det er en periode hun er inde i. Behovet for at blive vugget/hoppet med kan sagtens være lige nu og de næste 2 uger og handle om at hun gennemgår et udviklingsspring der gør det sværere for hende at sige fra - så på den måde kan tiden også arbejde for jer.
Du kan overveje om ikke det kunne hjælpe hende at du om aftenen lagde dig og ammede hende liggende i dobbeltsengen. Det gør ikke noget at du her ammer hende i søvn, hvis hun så efterfølgende sover roligt. Vær sikker på at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade og am hende så igen når du selv går i seng og flyt hende derefter til egen seng, hvor hun stadig kan ligge ved siden af dig.
Du kan overveje om det kunne være en idé at koble hendes seng med din seng, så I ligger hver for sig, men stadig hvor du kan berolige hende med dine hænder og lade hende mærke at du er der.
Det var lidt tanker fra mig som jeg håber du kan bruge videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske