Brev:
Klar til skemad? - 5 mdr.
20. april 2010
Alder:
5 mdr.
Klar til skemad? - 5 mdr.
Hej Helen.
Vi har efterhånden været lidt rigeligt udfordret med vores datter på knap 5 måneder. Da hun var 3 uger blev vi indlagt med H1N1 og bedst som hun var helt ovenpå blev hun smittet med RS.virus og vi måtte atter et smut omkring børneafdelingen. Heldigis har hun klaret det så flot og faktisk ikke været særlig påvirket nogen af gangen. Men jeg synes hun bliver ved med at skrante lidt ovenpå RS-infektionen. Vi følger hendes temperatur regelmæssigt og den svinger mellem 37.3 og 38. Når hun er helt rask er hendes temperatur ca 36.5.
Hun er generelt en nem baby, er glad og spiser og sover godt, men de sidste par uger er hendes ellers så stabile rytme gået helt tabt. Jeg forsøger at give hende 3 lure dagligt, som du anbefaler og hun sover fra ca 19.30 til 6.30 om natten afbrudt af 2-3 amninger, lidt afhængig af om jeg har fået hende til at tage en flaske til natten og hvor meget mælk jeg har haft.
Tidligere har hun kunnet nøjes med 1 amning i løbet af natten og jeg tænker selv at hun har brug for noget mere mættende end min mælk (hun er en stor pige på ca 8 kg), men det er her vi oplever problemer. Jeg startede med at øve flaske for 3-4 uger siden mhp at starte forsigtigt med lidt majsvælling så hun kunne vænne sig til smagen. Desuden havde vi rigtig god erfaring med en godnat-flaske til storebror.
Men præcis som ham på den her alder nægtede hun fuldstændigt at tage flasken. Vi har nu trænet og fundet en god flaske til hende og det går bedre, men er langt fra hver aften hun vil tage den. De sidste 2 uger har jeg forsøgt med et skemåltid dagligt. Hun sender lange øjne og rækker ud efter vores mad og drikke så jeg synes jo hun virker klar, men når jeg føre skeen til hendes mund vender hun hoveder væk og bliver ked af det/sur. Hvis det lykkes mig at få lokket lidt ind i munden på hende ryger det ud igen.
Hun har fået tynd majs- eller rismelsgrød med mme og sødet med hjemmelavet æble/pæremos. Hvis jeg giver hende det af kop går det lidt bedre - så lapper hun det lidt forsigtig i sig, men kun enkelte mundfulde. Jeg tænker at hun i forbindelse med alt det her sygdom er blevet "uvenner" med skeen. Vi drypper næse og giver Bricanyl med engangssprøjte efter behov og hun hader det-bliver meget ked af det og er næsten ved at kaste op af bricanylen - det samme gælder d-dråberne.
Har du nogen gode ideer til hordan jeg får hende igang med skemaden? hun får sin egen ske at lege med og jeg forsøger at time det med at hun er velopæagt, ikke for sulten og ikke for mæt og er derfor løbet tør for ideer og synes at det burde gå fremad efter 2 uger....
Ellers skyldes det hele bare at hun stadig har lidt infektion i kroppen som hun har svært ved at komme til livs? Kan det hele (både let feber, dårlig søvn og manglende succes med skemad) evt skyldes mellemørebetændelse som jeg mistænker lidt efter så mange måneder med snot.
På forhånd tak
Tinusmor