Svar: Klar til skemad? - 5 mdr.
20. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Tinusmor
Tak for dit brev og hold da op - sikke en start og stadig lyder det som om at lillepigen skrænter ... jeg synes det lyder som en god idé at du lige får hende tjekket af en ørelæge, så du er sikker på at der ikke er problemer der :)
Hun har en åbenlys interesse for jeres mad, når I spiser, men har samtidig også en vægring mod skeen, måske fordi hun forbinder det med noget ubehageligt, som du er inde på ... spørgsmålet er derfor, hvordan vi kan få hende drejet væk fra dette og begynde at forbinde det at spise med noget dejligt og rart :)
Mit umiddelbare forslag er at du skal starte med at give hende lidt i hænderne, som hun kan sutte på. Start med agurk, skær en skive på 1½ cm, tykkelse og lav hul i midten og sæt agurkeringen på hendes tommelfinger. På den måde kan hun bedre holde fast på den.
Prøv også med lidt frugtbåde, som du holder og lader hende sutte lidt på, f.eks. lidt appelsin, blomme, fersken, melon eller lignende, så hun vender sig til at når du kommer med noget mod hendes mund, så behøver det ikke være ubehageligt, det kan faktisk være rigtig rart :)
En mor skrev engang til mig og fortalte at løsningen hos dem var en agurkeske - hun skar simpelthen en ske ud af en agurk og brugte den til at made hendes datter med. På den måde kom de igang med grøden og da datteren forbandt det at spise grød med noget dejligt, så blev agurken udskiftet med en rigtig ske.
Prøv at lave grøden lidt fast i det, så hun bedre kan svøbe om den og holde den i munden, det kan gøre det lettere for hende at føre den med tungen tilbage til svælget. Prøv også med lidt frugtmos som topping, fordi hun sandsynligvis godt kan lide de lidt søde smag - hele tiden holde fast i at det skal være positivt at spise, det skal forbindes med noget rart.
Giv hende skemad fast 2 gange dagligt, så hun oplever lidt rutine omkring det og får lidt tryghed ved det genkendelige. Hvis hun er stærk nok til at sidde i høj stol, så sæt hende foran dig, så hun kan se dig og også spejle sig i dig.
Start med skemad, giv lidt vand af en kop og følg så efter med bryst eller flaske inden hun puttes til lur. Skemaden kan fint ligge til frokost og om aftenen.
Hold fokus på at lidt er fint, hun skal ikke presses unødigt, hellere 3-4 skefulde og det så er en god oplevelse end at du presser hende og det så bliver negativt igen. Skift mellem hjemmelavet og købte produkter, så hun får så meget forskelligt som muligt - de færdiglavede produkter kan du også lave meget lidt af og så føles det mindre frustrerende, hvis hun ikke spiser helt op, end hvis du har stået og bikset en masse sammen selv ...
Sygdom vil altid påvirke både appetit, søvn osv. og vil naturligt give en dårlig rytme og start på de fleste ting. Hun lyder ikke til at være helt rask så giv det også lidt tid og få hende som sagt lige tjekket ved ørelægen, hvis du mener at temperaturforhøjelsen kan stamme derfra :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske